لوگو ایران ایمپلنت

جلوگیری از عفونت و ورم جراحی دندان عقل

جلوگیری از عفونت و ورم جراحی دندان عقل
آنچه می‌خوانید! ...

راه های جلوگیری از عفونت و ورم جراحی دندان عقل کدامند؟ بدن شما باید بعد از جراحی دندان عقل بهبود یابد و تورم پاسخی طبیعی به روند بهبودی است.

خوشبختانه می توانید تورم و درد ناشی از آن را کاهش دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل‌های خاص این مقاله را دنبال کنید و در صورت تداوم تورم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ایران ایمپلنت بمانید.

علل تورم پس از جراحی دندان عقل

تورم پس از کشیدن دندان عقل به دلیل ترکیبی از فرآیندهای بیولوژیکی و عوامل دیگر رخ می دهد. هنگامی که دندان از حفره خارج می شود، استخوان زیرین و بافت نرم در معرض ضربه و التهاب قرار می گیرند که باعث ایجاد یک سری پاسخ های درمانی در بدن می شود.

به طور خاص، بدن خون و مایع اضافی را برای تغذیه و محافظت از بافت‌ها به منطقه می‌فرستد که می‌تواند باعث تورم، قرمزی و گرما شود. بدن همچنین گلبول‌های سفید خون و سایر سلول‌های ایمنی را آزاد می‌کند تا با عفونت‌های احتمالی مبارزه کند و ترمیم بافت را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: بعد از جراحی دندان عقل چه باید کرد؟

علاوه بر این فرآیندهای طبیعی، چندین عامل دیگر نیز می توانند در ایجاد تورم پس از کشیدن دندان عقل نقش داشته باشند. این شامل:

  • تکنیک‌های جراحی دهان: نوع و میزان تکنیک‌های جراحی مورد استفاده در طول عمل می‌تواند بر میزان و مدت تورم تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تکنیک هایی مانند برداشتن استخوان، ایجاد فلپ یا برش ممکن است باعث تروما و تورم بیشتری نسبت به جراحی ساده شود.
  • عادات بهداشتی شخصی: برخی عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، یا بهداشت نامناسب دهان و دندان می توانند توانایی درمانی طبیعی بدن را مختل کرده و خطر عفونت یا التهاب را افزایش دهند.
  • تنوع فردی: بدن هر فرد واکنش متفاوتی به آسیب و بهبودی نشان می دهد که می تواند منجر به تغییر در شدت و مدت تورم پس از کشیدن دندان عقل شود.
علل تورم پس از جراحی دندان عقل

چه چیزی به کاهش تورم بعد از کشیدن دندان عقل کمک می کند؟

تورم بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است کمی طول بکشد، اما در عرض دو تا سه روز بهبود خواهید یافت. یک عنصر حیاتی که به تورم کمک می کند، استفاده از کمپرس سرد و گرم در زمان مناسب است.

کمپرس را روی ناحیه گونه که در آن جراحی انجام شده است بمالید. آنجاست که تورم بیشتر اتفاق می افتد. لطفا آن را تا جایی که می خواهید نگه دارید و این کار را به طور مکرر انجام دهید تا تورم کاهش یابد.

با این حال، نباید آن را برای مدت طولانی روی پوست خود نگه دارید. انجام این کار باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پوست شما می شود.

بیشتر بخوانید: بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟

راه های کاهش یا جلوگیری از عفونت و ورم جراحی دندان عقل

قبل از شروع، ذکر این نکته ضروری است که نباید یخ یا آب داغ را مستقیماً روی پوست خود قرار دهید. انجام این کار به پوست شما آسیب می رساند زیرا دمای آنها بالاست.

در عوض، یک پارچه را دور مقداری یخ بپیچید یا از کیسه یخ به عنوان کمپرس سرد خود استفاده کنید. به همین ترتیب، از یک پد حرارتی به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید یا یک حوله را در آب داغ فرو کنید و آن را به گونه خود فشار دهید.

برای کاهش تورم بعد از کشیدن دندان عقل، مراحل زیر را انجام دهید.

  1. یک کیسه یخ بمالید. مقداری کیسه یخ یا نخود فرنگی یخ زده تهیه کنید و آنها را در ناحیه بیرونی محل جراحی قرار دهید. انجام این کار باعث انقباض خون می شود و به کاهش تورم کمک می کند
  2. صاف بنشینید و مطمئن شوید که سرتان بالا است. زمانی که می خواهید دراز بکشید، از بالش های بیش از حد کافی استفاده کنید تا مطمئن شوید سرتان بالا است. بالا بردن سر به کاهش تورم کمک می کند.
  3. از آنجایی که تورم با ناراحتی و گاهی درد همراه است، برای تسکین از داروهای بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.
  4. کمپرس آب گرم یا گرم را در فواصل زمانی مختلف اعمال کنید.
  5. مصرف یک لیوان آب نمک گرم و شستشوی دهان با آن هر روز صبح به کاهش تورم کمک می کند و در عین حال باکتری های مضر را از بین می برد. در حین انجام این کار از تف کردن خودداری کنید.
Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید