لوگو ایران ایمپلنت

ایمپلنت دندان زایگما (Zygomatic)

زایگما
آنچه می‌خوانید! ...

ایمپلنت دندان زایگما (زایگوما) که در سال 1990 توسط دکتر Per Ingvar Branemark معرفی شد برای توانبخشی پروتز بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. ایمپلنت دندان به عنوان بهترین جایگزین دندان های از دست رفته می توان همانند کاشت دندان طبیعی برای بیمار مزایا و فواید خاص خود را داشته باشد.

اما برای کاشت ایمپلنت توسط متخصص مرکز ایران ایمپلنت یک سری شرایط خاص مدنظر است. در شرایطی که بیمار دارای استخوان نامناسب و ناکافی در فک فوقانی خلفی باشد به جای ایمپلنت معمولی از ایمپلنت دندان زایگما استفاده می شود.

در صورتی که میخواهید اطلاعات تکمیلی در مورد ایمپلنت زایگما کسب کنید با ما همراه باشید.

معرفی کامل ایمپلنت دندان زایگما

ایمپلنت دندان زایگما یا ایمپلنت دندان زایگماتیک به جای ایمپلنت دندان معمولی استفاده می شود. اما این دو نوع ایمپلنت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. متخصص مرکز ایران ایمپلنت پایه ایمپلنت زایگوماتیک را با مهارت کامل به جای فک بالا در لایه های استخوانی قرار می دهد.

به یاد داشته باشید که

استخوان گونه کییت و تراکم بیشتری نسبت به استخوان فک دارد. برای کاشت ایمپلنت دندان عمولی نیاز است که استخوان دارای کیفیت مناسبی باشد. زمانی که استخوان بیشتر از حد معمول تحلیل رفته باشد و از کیفیت مناسبی برای استخوان برخوردار نباشد و علاوه براین با افزایش پنوماتیک شدن سینوس فک بالا همراه باشد بدون شک ایمپلنت دندان معمولی را در فک بالا خلفی غیرممکن می کند.

در این حالت متخصص مرکز ایران ایمپلنت توصیه های لازم درخصوص برآورد هزینه روکش زیرکونیا و  تقویت استخوان، از جمله افزایش ارتفاع کف سینوس و پیوند استخوان را بر روی سطح برای بیمار دارد.

یکی از راههای ممکن برای اینکار استفاده از ایمپلنت دندان زایگما می باشد.

ایمپلنت دندان زایگما

چه زمانی از ایمپلنت زایگما استفاده می شود؟

انجام مراحل کاشت ایمپلنت دندان نیاز به شرایط مناسب و کافی دارد. در صورتی که این شرایط لازم بخصوص کیفیت یا مقدار استخوان فک بالا مهیا نباشد بایستی از ایمپلنت دندان زایگما استفاده کرد.

برخی شرایط مانند

جذب و تحلیل استخوان و همچنین پنوماتیک شدن سینوس فک بالا یا ترکیبی از هر دو مورد می تواند سبب شود که حجم استخوان در حد نرمال نباشد. از نظر علم دندانپزشکی برای قراردادن پایه های ایمپلنت دندان در ناحیه خلفی فک فوقانی بایستی در حدود 10 میلی متر باشد.

از پیوند استخوان و لیفت سینوس برای افزایش حجم استخوان فک استفاده می شود. اما هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

در این میان ایمپلنت دندان زایگما جهت توانبخشی غده آتروفیک فک بالا تحت عنوان گزینه ای مناسب برای پیوند استخوان در سالهای اخیر بسیار استفاده شده است. به طور تقریبی و طبق آمار بدست آمده نتایج رضایت بخشی از سوی بیماران بدست آمده است.

9 مزیت ایمپلنت زایگوماتیک به صورت خلاصه

اگر بخواهیم از مزایای ایمپلنت دندان زایگوماتیک را به صورت خلاصه مطرح کنیم شامل موارد زیر خواهد شد:

1 مزیت آن نسبت به عمل پیوند استخوان که زمان و هزینه زیادی را در بر می گیرد .
2 زمان بهبودی آن بسیار سریع می باشد
3 گزینه ای موثر برای بیمارانی که به دلیل مشکلات استخوان فک نمی توانند ایمپلنت معمولی داشته باشند.
4 جایگزین عالی برای پروتز
5 شامل یک پروسه ایمن با میزان موفقیت بال و بلند مدت
6 بهبود ظاهر فوری و راحتی در عملکرد
7 از ایمپلنت های معمولی بلندتر است
8 ایمپلنت زایگما فرایندی بی خطر با نرخ موفقیت طولانی مدت است
9 تنها پس از یک روز بعد از جراحی بیمار قادر خواهد بود که غذاهای معمولی حتی سفت و ترد را مصرف کند

ایمپلنت دندان زایگما چگونه عمل می کند؟

اگر به ایمپلنت های معمولی دقت کرده باشید خواهید دید که این نوع ایمپلنت به صورت ثابت داخل استخوان فک بالا که تحت عنوان ماگزیلا شناخته می شود، جایگذاری می شود.

چنانچه

ماگزیلا اسیب ببیند و یا تحلیل رود، کاشت ایمپلنت دندان معمولی امکان پذیر نخواهد بود. در این شرایط متخصص از ایمپلنت دندان زیگوماتیک استفاده می کند و آن را در توده استخوانی تکیه می دهد.

این نوع از ایمپلنت ها از طریق پوسته آلوئولار و سینوس ماگزیلا کار گذاشته می شوند و به استخوان زیگوماتیک تکیه داده می شوند. در نظر داشته باشید در شرایطی که تخریب ماگزیلای قدامی بیشتر از حد مجاز باشد می توان از دو ایمپلنت زیگوماتیک اضافی در قسمت جلوتر استفاده نمود.

ارتفاع ایمپلنت ها زیاد است از این رو متخصص ناچار است که فرایند ایجاد حفره را به صورت گسترده انجام دهد. فراموش نکنید که انجام اسکن های سی تی و CBCT پیش از جراحی لازم و ضروری می باشد تا نمای جامعی فراهم شود و اطمینان حاصل شود که عمل کاشت به صورت دقیق انجام می شود.

ایمپلنت دندان زایگما چگونه عمل می کند؟
ایمپلنت دندان زایگما چگونه عمل می کند؟

برای اینکه بیمار دردی را احساس نکند متخصص از داروهای آرامش بخش استفاده می کند. پس از اینکه جراحی انجام شد بایستی ایمپلنت زایگما را به طور موقت به یک بریج ثابت متصل کرد. در نظر داشته باشید زمان بهبود این فرایند حدود چند ماه خواهد بود.  پس از التیام کامل نوبت به ترمیم (روکش) نهایی بر روی ایمپلنت خواهد رسید.

زمان کارگذاشتن ایمپلنت زایگوماتیک

اگر بخواهیم زمان دقیق انجام انواع پیوند استخوان و  کاشت ایمپلنت زایگما را تخمین بزنیم، بلافاصله و در حین عمل جراحی می باشد.

اندازه های مختلف ایمپلنت در سایزهای مختلف از  3 تا 5.52 میلی متر ساخته می شود.

براساس استانداردهای دندانپزشکی سر ایمپلنت زایگما به نحوی طراحی شده است که پروتز را با زاویه 45 درجه به محور طولانی ایمپلنت بچسباند.

ایمپلنت فک بالا و پایین زایگماتیک برای بیمارانی مناسب است که تمامی دندان های خود را در قسمت فک بالایی از دست داده اند. یا مخصوص بیمارانی است که به دلیل بیماری هایی همانند پریودنتیت تهاجمی عمومی، دارای دندان های شکسته و یا بسیار متحرک هستند.

براساس گزارش هایی که در طی این چند سال از موفقیت ایمپلنت زایگما منتشر شده است چیزی بالغ بر 97 الی 98 درصد موفقیت را به همراه داشته است.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید