لوگو ایران ایمپلنت

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟
آنچه می‌خوانید! ...

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟ پوسیدگی دندان یک بیماری شایع مرتبط با رژیم غذایی است که منجر به از بین رفتن مواد معدنی سخت از دندان های بزرگسال و شیری می شود.

در مراحل اولیه می تواند به صورت یک لکه سفید یا تیره روی دندان ظاهر شود، اما با از بین رفتن مواد معدنی بیشتری ممکن است حفره یا سوراخ ظاهر شود.

از دست دادن مواد معدنی ممکن است منجر به ایجاد حفره در مرکز دندان (پالپ) شود که ممکن است دندان درد زیادی را به همراه آورد.

پوسیدگی دندان می تواند به شکل زیر باشد:

 جلوگیری از پوسیدگی دندان در خانه

جلوگیری از پوسیدگی دندان در خانه 2

نحوه ایجاد پوسیدگی دندان

میلیون‌ها باکتری در دهان شما زندگی می‌کنند و به صورت تجمع نرمی به نام پلاک دندانی به دندان‌های شما می‌چسبند. این باکتری ها از قندهای موجود در غذا و نوشیدنی های مصرفی شما برای ایجاد انرژی مورد نیاز برای زندگی استفاده می کنند.

وقتی قند را به انرژی تبدیل می‌کنید، باکتری‌های دهان شما اسید را به عنوان یک ماده زائد تولید می‌کنند. این اسید کریستال های دندان شما را حل می کند و باعث از بین رفتن مواد معدنی و ضعیف شدن دندان می شود.

هرچه دفعات بیشتری چیزهای شیرین بخورید یا بنوشید، باکتری ها بیشتر اسید تولید می کنند و این می تواند منجر به علائم پوسیدگی دندان مانند لکه های سفید و حفره شود.

بزاق شما از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. قند را از دهان شما خارج کرده و وارد معده شما می کند، اسید را از ایجاد آسیب جلوگیری می کند، با باکتری ها مبارزه می کند و می تواند مراحل اولیه پوسیدگی دندان را با ترمیم مواد معدنی دندان ترمیم کند.

اگر میزان اسید حاصل از باکتری های روی دندان های شما بر اثر محافظتی بزاق شما بیشتر باشد، پوسیدگی دندان رخ می دهد.

علل و عوامل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان اغلب به دلیل مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین، نادرستی در مراقبت از دندان‌ها و عدم شستشوی مناسب دهان رخ می‌دهد. همچنین، عواملی مانند نقص‌های در ساختار دندان و نقص‌های ژنتیکی نیز می‌توانند به پوسیدگی دندان منجر شوند.

۱. مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین

مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند به تولید اسیدهای ترش و باکتری‌های زنده در دهان منجر شود که عوامل اصلی پوسیدگی دندان هستند.

۱.۱ راهکار:

  • کاهش مصرف مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شکلات.

۲. نادرستی در مراقبت از دندان‌ها

عدم شستشوی مناسب دهان و استفاده نادرست از مسواک و خمیر دندان می‌تواند باعث ایجاد پلاک و رسوبات در دهان شده و پوسیدگی دندان را تسریع کند.

۲.۱ راهکار:

  • شستشوی دهان دقیق با استفاده از مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید.

۳. عوامل ژنتیکی و نقص‌های در ساختار دندان

بعضی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی یا نقص‌های در ساختار دندان از برتری لایه‌های محافظ دندان محروم هستند که منجر به حساسیت دندان و پوسیدگی آنها می‌شود.

۳.۱ راهکار:

  • مراجعه به دندانپزشک برای بررسی و درمان نقص‌های ساختاری دندان.

مراقبت از دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی

دندان‌های سالم و زیبا نه تنها نشانه‌ای از سلامت دهان هستند، بلکه نقش مهمی در ظاهر و اعتماد به نفس افراد ایفا می‌کنند. برای حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی، انجام مراقبت‌های منظم و استفاده از روش‌های پیشگیری اساسی است. در این مقاله، به بررسی اقداماتی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌شود، پرداخته‌ایم.

شستشوی منظم دهان

شستشوی منظم و صحیح دهان با استفاده از مسواک و معجون دندان مناسب یکی از اصول اساسی در پیشگیری از پوسیدگی دندان است. تمیز کردن دهان حداقل دو بار در روز، به ویژه پس از صرف وعده‌های غذایی و قبل از خواب، می‌تواند به حفظ سلامت دهان و جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک کند.

استفاده از نخ دندانی

استفاده منظم از نخ دندانی برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کار می‌تواند از تجمع زایی باکتری‌ها در این فضاها جلوگیری کرده و به حفظ سلامت لثه و دندان‌ها کمک کند.

استفاده از آب دهان ضدپوسیدگی

استفاده از آب دهان حاوی مواد ضدپوسیدگی می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند. این محصولات می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. انتخاب یک آب دهان با فلوراید می‌تواند به تقویت لایه‌های محافظ دندان کمک کند.

رعایت رژیم غذایی سالم

مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی مناسب و کمترین میزان قند و اسیدهای شیرین، می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند. مصرف مواد غذایی غنی از فیبر و میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند به تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند.

مراجعه به دندانپزشک به صورت منظم

مراجعه به دندانپزشک به صورت منظم برای بررسی و ارزیابی وضعیت دهان و دندان و انجام جرم گیری منظم، از اهمیت بسیاری برخوردار است. دندانپزشک می‌تواند نکات مهمی را برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به شما بیاموزد و در صورت نیاز، درمان‌های مناسب را ارائه کند.

تاثیرات پوسیدگی بر سلامت عمومی

پوسیدگی دندان نه تنها برای دهان و دندان بلکه برای سلامت عمومی نیز عواقبی دارد. این امر می‌تواند منجر به عوارضی مانند درد و التهابات دهانی، از دست رفتن دندان‌ها و اختلال در جهتگیری صحیح آنها شود.

اهمیت آموزش‌های بهداشت دهان

آموزش‌های بهداشت دهان از جمله مواردی است که باید به جامعه ارائه شود. این آموزش‌ها می‌توانند افراد را آگاه کنند و به آنها روش‌های صحیح مراقبت از دهان و دندان را آموزش دهند.

استفاده از مواد ضدپوسیدگی

استفاده از مواد ضدپوسیدگی می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. این مواد می‌توانند لایه‌های محافظ دندان را تقویت کرده و از حملات باکتری‌های زنده به دندان‌ها جلوگیری کنند. استفاده از این مواد به همراه مراقبت‌های دوره‌ای دندانپزشکی می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟

1) رژیم غذایی سالم: مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش داده و به جای آن‌ها از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا و کمترین میزان قند استفاده کنید. همچنین، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.

2) جویدن آدامس بدون قند: پس از وعده‌های غذایی، از جویدن آدامس بدون قند به مدت حداقل ۲۰ دقیقه استفاده کنید. این کار باعث افزایش جریان بزاق می‌شود که به پاکسازی دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

3) هیدراته ماندن: مراقب باشید که همواره به اندازه کافی آب بنوشید. هیدراته ماندن می‌تواند به افزایش جریان بزاق کمک کند که در پاکسازی دهان و حفظ سلامت دهان و دندان موثر است.

4) مراقبت از دهان: روزانه دو بار از مسواک زدن و یک بار از استفاده از نخ دندانی برای پاکسازی میان دندان‌ها استفاده کنید. این اقدامات به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

5) انتخاب محصولات حاوی فلوراید: از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و در صورت نیاز، از آب لوله‌کشی حاوی فلوراید برای آب‌کشی استفاده کنید. فلوراید به تقویت لایه‌های محافظ دندان کمک کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

6) پرهیز از مصرف مواد شیرین در میان وعده‌ها: سعی کنید میان وعده‌های شیرین را به حداقل برسانید و اگر می‌خواهید مواد شیرین مصرف کنید، آنها را در وعده‌های غذایی اصلی مصرف کنید.

7) مراجعه منظم به دندانپزشک: با مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام بررسی‌های دوره‌ای، می‌توانید وضعیت دهان و دندان خود را کنترل کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

8) مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز

بهداشت دهان و دندان باعث کاهش باکتری های مضر می شود. به یاد داشته باشید که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند تمام باکتری ها، قند و اسیدی که بین دندان های شما جمع شده است را از بین ببرد. اگر نخ دندان کشیدن یا استفاده از مسواک بین دندانی را فراموش کردید (برای فاصله بیشتر بین دندان ها)، تا یک سوم هر دندان تمیز نمی شود!

اما در صورتی که دندانهایتان پوسیده شده اند، بهتر است به فکر پر كردن دندان با آمالگام یا پر كردن دندان با کامپوزیت باشید. چرا که اگر سریعتر به متخصص مراجعه نکنید ممکن است به درمان های بیشتری نیاز داشته باشید.

 جلوگیری از پوسیدگی دندان
جلوگیری از پوسیدگی دندان

خشکی دهان علت اصلی پوسیدگی دندان ها

دلایل خشکی دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1) داروها

برخی از داروها می توانند بر غدد بزاقی شما تأثیر بگذارند و میزان بزاق تولیدی آنها را کاهش دهند و منجر به خشکی دهان شوند.

2) کم آبی

کار در محیط خشک و ننوشیدن آب به اندازه کافی می تواند منجر به کاهش تولید بزاق شود. مصرف زیاد کافئین موجود در قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های کولا می تواند سطح مایعات را در بدن کاهش دهد و همچنین بزاق را کاهش دهد.

3) درمان‌های پزشکی

برخی از درمان‌های پزشکی مانند رادیوتراپی ، شیمی‌درمانی یا جراحی سر و گردن می‌توانند به طور دائم جریان بزاق را کاهش دهند.

اگر دائماً خشکی دهان دارید، برای یافتن علت آن با دندانپزشک یا پزشک متخصص ایران ایمپلنت خود مشورت کنید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید