لوگو ایران ایمپلنت

آیا دندان عقل دوباره رشد می کند؟

آیا دندان عقل دوباره رشد می کند؟
آنچه می‌خوانید! ...

چه دندان عقل خود را دوست داشته باشید یا از آنها متنفر باشید، اکثر ما چهار مورد از آنها را داریم. یا بیشتر و یا حتی کمتر. صدایم را شنیدی! برخی از ما دندان های عقل اضافی یا کمتری نسبت به مجموعه معمولی دندان های آسیاب چهار سوم داریم. اما آیا دندان عقل پس از برداشتن دوباره رشد می کند؟

با ما در ایران ایمپلنت همراه باشید تا بیشتر در مورد این مساله با شما صحبت کنیم.

دندان عقل

دندان های عقل سومین دسته از دندان های آسیاب دائمی هستند که در پشت دندان های آسیاب 12 ساله یا دوم خود قرار می گیرند. آنها معمولاً در دوران دبیرستان قبل از نوجوانی یا حتی قبل از آن در اشعه ایکس شما قابل مشاهده هستند.

آیا رشد دندان های عقل شروع و متوقف می شود؟

به نوعی به نظر می رسد دندان عقل به صورت جهشی رشد می کند. شما آنها را احساس می کنید، و بعد از مدتی حضور آن ها را در دهان خود احساس نمی کنید. تقریباً به نظر می رسد که دندان عقل برای مدتی رشد می کنند، استراحت می کنند و سپس بار دیگر شروع به رشد کردن می کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد در نهایت با مراجعه به جراح دهان و دندان برای برداشتن آنها دچار ناراحتی های ناگهانی می شوند.

دندان های عقل معمولاً در طول سال های دانشگاه و دهه 20 شما رشد می کنند. به عنوان یک قاعده کلی، اکثر دندان های عقل در نهایت تا زمانی که شما حدود 30 سال سن دارید، رشد نمی کنند.

وقتی به پزشک مراجعه می کنید، دندانپزشک شما می‌تواند رشد دندان‌های عقل را در یک عکس پانوراما از دهان مشاهده کند. حتی اگر دندان عقل خود را بیرون نیاورید، آنقدر رشد می کنند که دندانپزشک شما احتمالاً هر 3 تا 5 سال یک بار به یک فیلم پانوراما جدید برای نظارت بر رشد و قرارگیری آنها نیاز دارد.

و در صورت تشخیص آبسه دندان عقل، جراحی دندان عقل نهفته را در سریعترین زمان انجام دهد.

آیا رشد دندان های عقل شروع و متوقف می شود؟
آیا رشد دندان های عقل شروع و متوقف می شود؟

اگر بدون دندان عقل خود به 30 سالگی رسیده اید یا آنها کاملاً طبیعی رشد کرده اند، به شما تبریک می گویم.

آیا دندان عقل بعد از کشیدن دوباره رشد می کند؟

رشد مجدد دندان عقل پس از کشیدن دندان از نظر فیزیکی غیرممکن است. هر دندانی در دهان شما قبل از اینکه بتوانید آن را ببینید از یک جوانه دندانی کوچک شروع به تشکیل می‌کند.  

برخی از جوانه های دندان عقل

قبل از اینکه شما حتی به دنیا بیایید وجود دارد! انواع سلول هایی که از آنها رشد می کنند مانند پوست یا ناخن نیستند که در صورت باقی ماندن برخی از بافت ها دوباره رشد کنند.

اما فقط برای یک دقیقه به دندان‌های اضافی برگردیم. این دندان‌های آسیاب اضافی معمولاً در پشت یا جایی درست در کنار دندان‌های عقل رشد می‌کنند. و از آنجایی که در اکثر موارد آنها به طور قابل توجهی کوچکتر از دندان عقل هستند، جوانه های کوچک دندان و “کیست های رویشی” که از آنها رشد می کنند همیشه به اندازه دندان عقل معمولی شما واضح نیستند.

اگر قصد جراحی دندان عقل را دارید، شاید مقاله های زیر به دردتان بخورد!

اگر تا به حال شنیده اید که کسی بگوید پس از برداشتن دندان عقلش، دندان او دوباره رشد کرده است، در واقع چیزی که در مورد آن صحبت می کند دندان های اضافی (اضافی) پشت آسیاب سوم خود است که بار اول خارج نشده اند.

چه چیزی باعث رشد دندان عقل می شود؟

دندان عقل درست مانند هر دندان دیگری در دهان شما رشد و نمو پیدا می کند. همانطور که جوانه و کیست دندان کوچک در فک شما رشد می کند، سلول ها به هم می رسند و بافت های عصبی و لایه های مختلف دندان شما را تشکیل می دهند. سپس کم کم بالای دندان شما شکل می گیرد و از طریق ریشه به سمت پایین حرکت می کند.

تنها تفاوت بین دندان عقل و سایر دندان‌های شما این است که دندان‌های آسیاب سوم شما دیرتر از سایر دندان‌های دائمی شما رویش می‌کنند.  به همین دلیل است که همیشه به آنها دندان های عقل می گویند.

هر دندانی برای رشد نیاز به جوانه دندانی خاص خود دارد. اگر از دست رفته باشد – که گاهی در خانواده ها اتفاق می افتد – به هیچ وجه آن دندان را در نمی آورید. و اتفاقاً دندان عقل یکی از رایج ترین دندان هایی است که از دست می رود.

چرا من دندان عقل اضافی دارم؟

بله، برخی از افراد دارای دندان عقل اضافی هستند. اما از نظر فنی آنها دندان عقل نیستند، بنابراین بسته به اینکه از چه کسی بپرسید ممکن است به شما بگویند: “نه، شما دندان عقل اضافی ندارید.” از نظر فنی چیزی که شما دارید همان دندان های آسیاب اضافی در پشت دندان عقل شما است.

این دندان های آسیاب اضافی بسیار بسیار کوچکتر از یک دندان عقل با اندازه کامل هستند.

این مقاله را از  دست ندهید: آیا دندان عقل باعث بوی بد دهان می شود؟

آیا باید دندان عقلم را بکشم؟

به ندرت پیش می آید که اکثر افراد برای غذا خوردن به دندان عقل خود نیاز داشته باشند. اگر در یک کشور جهان سوم بدون دسترسی به مراقبت های دندانی زندگی می کنید و قبلاً دندان های از دست رفته دارید، داستان متفاوت است.

اما برای آن دسته از ما که به منابع دندانی پیشگیرانه دسترسی داریم، دندان عقل در واقع می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

از آنجایی که دندان عقل ممکن است به درستی رویش نکند – به دلیل گیر کردن یا نهفته شدن روی دندان سالم همسایه – می تواند در استخوان گیر کند یا به دندانی که روی آن فشار می دهد آسیب برساند. بنابراین پزشک باید جراحی دندان عقل را انجام دهد.

آیا باید دندان عقلم را بکشم؟
آیا باید دندان عقلم را بکشم؟

تمیز کردن دندان های عقل رویش شده و نیمه رویش شده بسیار دشوار است و آنها را در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. به همین دلیل، معمولاً بهتر است به جای اینکه سلامت لبخند اطراف خود را به خطر بیندازید، دندان عقل خود را به طور کامل درآورید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

خوشحال می شویم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید