لوگو ایران ایمپلنت

مراقبت های پس از پیوند استخوان

مراقبت های پس از پیوند استخوان
آنچه می‌خوانید! ...

در این مطلب قصد داریم که در رابطه با مراقبت های پس از پیوند استخوان با شما عزیزان صحبت کنیم و نکاتی را در این خصوص برایتان مطرح نماییم. اما قبل از اینکه به مراقبت های پس از پیوند استخوان راموس بپردازیم، لازم است بدانیم که پیوند استخوان در لثه در چه مواقعی کاربرد دارد.

علت پیوند استخوان در دندانپزشکی

مزایای پیوند استخوان و ایمپلنت دندان بر هیچکس پوشیده نیست. کاشت ایمپلنت دندان به عنوان یک راه نجات بخش برای جایگزینی دندان های از دست رفته، این روزها شهرت زیاد پیدا کرده است. برای برخی از بیماران نیاز است که پیوند استخوان در ایمپلنت را انجام دهند تا پایه فلزی ایمپلنت به خوبی و محکم در استخوان فک قرار گیرد.

پس از

جراحی پیوند استخوان نیاز است که مراقبت های پس از پیوند استخوان به خوبی انجام شود تا نتیجه پیوند مصمرثمر باشد. متخصص مرکز ایران ایمپلنت پس از جراحی پیوند استخوان توصیه های لازم را درخصوص مراقبت های پس از پیوند استخوان و یا درد کاشت ایمپلنت دندان به بیمار ارائه می دهد.

پیوند استخوان چگونه است؟

در انواع پیوند استخوان دندان از استخوان های موجود در مفصل ران، درشت نی و یا پشت فک فرد استفاده می شود و استخوان از این بخش ها برداشته می شود و به بخش های مورد نظر پزشک پیوند زده می شود.

با انجام این کار امکان تشکیل استخوان جدید به وجود می آید و از استخوان در فک پشتیبانی می شود.

4 نوع پیوند استخوان در دندان

پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت به روش های مختلفی به شرح زیر انجام می شود:

1) روش اتوگرافت ها

در این روش از استخوان موجود در بدن فرد استفاده می شود

2) روش آلوگرافت ها

در این روش پیوند استخوان با استفاده از استخوان جسد انجام می شود.

3) روش زنوگرافت ها

در این روش پیوند استخوان نیز از استخوان حیواناتی مانند: گاو و خوک استفاده می شود.

4) روش آلوپلاست ها

در روش آلوپلاست نیز از مواد مصنوعی نظیر: فسفات کلسیم و فسفوسیلیکات سدیم کلسیم استفاده می گردد.

کاربرد پیوند استخوان ایمپلنت دندان

به جرات می توان گفت که همه انسان ها به دنبال دندان های زیبا و یک دست می باشند. اما با رخ دادن اتفاقات ناگوار از قبیل تصادف، ضربات شدید و یا حتی بیماری های خاص که دندان از دست می رود، این خواسته بیشتر از همیشه خود را نشان می دهد.

برای جبران

دندان از بین رفته راهها و روش های زیادی جهت کاشت دندان از قبیل کاشت دندان طبیعی، کاشت دندان مصنوعی متحرک یا ثابت و یا استفاده از بهترین روکش ایمپلنت وجود دارد.

در میان تمامی روش های کاشت دندان

ایمپلنت دندان بیشتر از دیگر روش ها محبوبیت خود را کسب کرده است. اما برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز است که تمامی شرایط کاشت از جمله تراکم استخوان کافی وجود داشته باشدچنانچه بیمار به دلایل مختلف لثه خود را از دست داده باشد.

استخوان فک بیمار توانایی نگهداری پایه فلزی ایمپلنت دندان را داشته باشد، از پیوند استخوان کمک گرفته می شود.

پس از انجام این پیوند نیاز است که بیمار به طور دقیق و طبق دستورات دندانپزشک خود مراقبت های پس از پیوند استخوان را به خوبی و کاملا اصولی رعایت کند.

کسانی نمی توانند پیوند استخوان انجام دهند

تمامی افرادی که دارای شرایط ذکر شده در قسمت زیر باشند، امکان پیوند استخوان لثه را نخواهند داشت:

  1. اشخاصی که دارای بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن دارند
  2. اشخاصی که به سرطان مبتلا باشند
  3. افرادی که شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام داده باشند
  4. افراد مبتلا به دیابت
  5. افرادی که به مصرف دخانیات می پردازند و اعتیاد دارند.

مراقبت های پس از پیوند استخوان

بلافاصله پس از برآورد هزینه پیوند استخوان و انجام پیوند استخوان نیاز است که بیمار مراقبت های زیر را به دقت انجام دهد:

برای جلوگیری از خونریزی زیاد متخصص پیوند استخوان از پد استفاده می کند. حدود نیم ساعت بایستی پد را بخوبی نگه داشت که خونریزی کمتر شود.

به محض

انجام انواع پیوند استخوان باید از شوینده های دهان و غرغره کردن آب و یا حتی تف کردن شدید به طور کامل اجتناب کرد. در صورتی هر کدام از این کارها را انجام دهید لخته خون از بین رفته و خونریزی دوباره شدت پیدا می کند.

با کم شدن

بی حسی و از بین رفتن اثر آن، درد و ناراحتی در ناحیه مورد جراحی شروع می شود. داروهای ضد درد تجویز شده از سوی متخصص را بایستی طبق دستورالعمل مصرف نمود. پیش از انجام پیوند استخوان باید بیمار از فعالیت های سنگین پیشگیری کند تا بدن برای جراحی خسته نباشد.

برای کاهش تورم و ورم صورت از کمپرس یخ استفاده کرد. احساس پودر استخوان در دهان در روزهای اولیه پس از جراحی یک امر طبیعی بوده و هیچگونه ناراحتی به دل راه ندهید.

فراموش نکنید

در صورت داشتن سرگیجه زیاد و ادامه دار پس از جراحی حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید. مراقبت های پس از آن برای کاهش درد پیوند استخوان را باید مو به مو و طبق توصیه های متخصص انجام داد. برای آشنا شدن بیشتر با این مراقبت ها نیاز است که اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

مراقبت های پس از پیوند استخوان

در مورد مراقبت های پس از پیوند استخوان بیشتر بدانید

در صورتی که پس از جراحی در ناحیه لب، زبان و یا چانه خود هیچ احساسی پس از جراحی نداشتید و دچار معایب پیوند استخوان نشدید، نگران هیچ چیزی نباشید. زیرا این بی حسی یک امر طبیعی بوده و در کوتاه مدت از بین می رود.

پس از

جراحی اندکی تب داشتن و افزایش حرارت بدن طبیعی بوده و نگران نباشید. چنانچه تب ادامه دار باشد و در حال افزایش، حتما با متخصص خود صحبت کنید. برای رفع خشکی دور دهان خود و شکستگی لب ها، بهتر از وازلین برای چرب کردن آن استفاده کنید.

احتمال اینکه

پس از جراحی در بلعیدن غذا دشوار مشکل شوید یک امر طبیعی است. متورم شدن ماهیچه ها پس از جراحی وجود دارد و همین امر باعث ایجاد درد به هنگام بلعیدن غذا می شود. بیمار بایستی تا دو الی سه روز این درد را تحمل کند.

ورم پس از پیوند استخوان

زمانی که بیمار پیوند استخوان در غرب تهران را انجام می دهد بایستی انتظار تورم را تا چند روز داشته باشد. این ورم می تواند در اطراف دهان، گونه ها، چشم ها و در دو طرف صورت پیش آید. تورم همان روز ایجاد نمی شود بلکه حداکثر تا 2 الی 3 روز پس از جراحی پیوند استخوان پیش آید.

برای اینکه

تورم بیشتر از حد نرمال نشود می توان با کمپرس یخ در 48 ساعت اولیه به خوبی آن را کنترل کرد. کمپرس یخ را در قسمتی که دندان جراحی شده قرار می دهیم. فراموش نشود که پس از 48 ساعت نباید از کمپرس یخ استفاده کرد. زیرا در این حالت تاثیر منفی برای بیمار خواهد داشت.

پس از 48 ساعت اگر همچنان تورم و ورم در صورت وجود داشت می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. با کمک این کمپرس تورم و ورم از صورت بیمار برداشته می شود. در صورتی که با تمام این کارها باز شاهد تورم و ورم در صورت بودید بهتر است با پزشک معالج خوب صحبت کنید.

10 مورد از مراقبت های معجزه آسا بعد از پیوند استخوان

اگر بخواهیم تمام موارد مراقبت پس از پیوند استخوان را به طور خلاصه شرح دهیم شامل موارد زیر می شود:

برای اینکه مراحل پیوند استخوان دندان نتیجه مثبت و کارسازی داشته باشد نیاز است که پس از برآورد هزینه جراحی سینوس لیفت و یا انجام پیوند استخوان طبق توصیه های متخصص مرکز ایران ایمپلنت مراقبت های زیر را به طور جدی انجام داد

  1. استراحت مطلق و عدم فعالیت های سنگین
  2. استفاده از مسواک نرم (مسواک مخصوص ایمپلنت)
  3. عدم مصرف دخانیات و کشیدن سیگار
  4. استفاده از دهانشویه های توصیه شده توسط متخصص ایمپلنت
  5. استفاده از محلول آب و نمک برای پیشگیری از بروز عفونت و باکتری
  6. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم
  7. استفاده از غذای سرد، نرم و سبک در برنامه غذایی
  8. تف کردن ممنوع و در صورت نیاز بایستی آب دهان به آرامی تخلیه شود
  9. استفاده از داروهای تجویز شده متخصص خود
  10. در صورتی که راننده هستید بهتر است تا از بین رفتن اثر بیحسی از ماشین استفاده نکنید

بعد از پیوند استخوان ایمپلنت چگونه باید خوابید؟

زمانی که پیوند استخوان برای ایمپلنت انجام می دهید، باید الگوی صحیح خواب را رعایت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود. به عبارت دیگر رعایت الگوی صحیح خواب یکی از مراقبت های لازم بعد از پیوند استخوان لثه است.

در این خصوص در هنگام خواب باید به گونه ای بخوابید که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد و سر و بدن به صورت زاویه دار باشند تا در این صورت در محل پیوند استخوان خون تجمع نکند و تورم کاهش یابد.

عوارض پیوند استخوان برای ایمپلنت

هر چند که با انجام پیوند استخوان در لثه این امکان به وجود می آید که اشخاص بتوانند دندان های خود را با روش ایمپلنت درمان و ترمیم کنند، اما با این وجود روش پیوند استخوان با عوارضی نیز برای اشخاص همراه است.

از شایع ترین عوارض پیوند استخوان برای ایمپلنت در افراد می توان به ایجا حساسیت در دندان ها به سرما و گرما اشاره کرد که عده از افراد بعد از پیوند استخوان لثه با این مشکل مواجه می شوند.

علاوه بر آن

پیوند استخوان لثه می تواند باعث خونریزی و تورم و درد پیوند استخوان در فک، لثه و دندان شود. به همین دلیل اگر می خواهید که عوارض ناشی از پیوند استخوان ایمپلنت را به حداقل برسانید، لازم است تا مراقبت های بعد از ایمپلنت را رعایت کنید و انها را به خوبی انجام دهید تا آسیب ها و عوارض پیوند استخوان برای شما کاهش یابند.

مدت زمان مراقب های بعد از پیوند استخوان ایمپلنت

به صورت کلی مدت زمانی در حدود 6 الی 9 ماه زمان لازم است تا پیوند استخوان انجام شده در لثه مستحکم شود و استخوان در محل پیوند به ثبات کافی برسد.

به همین دلیل

آن دسته از عزیزانی که پیوند استخوان برای ایمپلنت را انجام می دهند، لازم است تا در طول این مدت برخی از مراقبت های لازم بعد از پیوند استخوان را ادامه دهند و در انجام آنها مداومت کنند تا مشکلی برای انها ایجاد نشود و پیوند استخوان به خوبی به ثمر برسد.

در رابطه با این مساله و هزینه پیوند استخوان می توانید از دندانپزشک معالج خود نیز کمک و راهنمایی دریافت کنید.

سخن پایانی

مراقبت های پس از پیوند استخوان، مدت زمان رعایت کردن مراقبت های پس از پیوند استخوان، عوارض ناشی از مراحل پیوند استخوان لثه و … تمامی مواردی بودند که در این مقاله برای شما عزیزان بررسی کردیم و به شرح آنها پرداختیم.

اگر با وجود مطالعه این مقاله

هنوز هم به کمک و راهنمایی بیشتری نیاز دارید و یا قصد دارید که وضعیت لثه خود را برای استفاده از ایمپلنت تحت بررسی قرار دهید،

می توانید به مرکز ایران ایمپلنت مراجعه کنید تا با ویزیت شدن توسط دندانپزشکان متخصص ما این موضوع برای شما مشخص شود که برای ترمیم دندان های خود به روش ایمپلنت به پیوند استخوان لثه نیاز دارید و یا خیر.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...