سینوس دندان چیست؟ و علایم آن کدام است؟

سینوس دندان چیست؟

سینوس دندان که در علم دندانپزشکی جزو مجرای عادی محسوب می شود، در اثر آبسه دندانی رخ می دهد. برای درمان سینوس راه های مختلفی وجود دارد. اگر شما هم حس می کنید به سینوس دندان دچار شده اید و به دنبال راه چاره هستید، با ما همراه باشید.

سینوس دندان چیست و چگونه به وجود می آید؟

به مجرای غیرعادی که در اثر آبسه دندانی رخ می دهد، سینوس دندان گفته می شود. چنانچه آبسه برای مدت زمانی باقی بماند و شخص به دنبال راه درمان نباشد، سینوس رخ می دهد. مایعی که در داخل آبسه وجود دارد می تواند از طریق درون دهانی یا خارج دهانی (اوروفاسیال) به بیرون از سینوس راه پیدا کند.

عفونت دندان های از دست رفته یا نکروتیک از راه سینوس های دندانی داخل دهانی تخلیه می شوند. از این رو این نوع از سینوس ها بیشتر شایع هستند. حفره های ایجاد شده در جای خالی دندان، به دلیل عواملی از جمله پوسیدگی و آسیب دندانی به وجود آمده اند. زمانی که شخص بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کند، پوسیدگی و عفونت اولین مشکلاتی است که برای وی پیش خواهد آمد.

البته در نظر داشته باشید که علاوه بر موارد بالا، داشتن دندان های مصنوعی متحرک خود عامل به وجود آمدن عفونت هستند. زمانی که شخص مواد غذایی یا شیرینی استفاده می کند بدون شک این مواد لابه لای دندان باقی می ماند. چنانچه بهداشت را به خوبی رعایت نکند، عفونت و نهایت سینوس دندان به وجود می آید. مورد بعدی به خشکی دهان باز می گردد. بزاق خود از دندان در برابر بیماری و عفونت مراقبت می کند. در شرایطی که این بزاق کم و یا خشک شود، عفونت رخ می دهد.

نشانه های تشخیص بالینی سینوس

درد دندان همیشه یک آلارم برای فرد است. قبل از بروز سینوس یا فیستول، پالپ نکروتیک عفونی به دندان می زند و دردی از آن ساطع می شود. زمانی که درد بدون هیچگونه درمانی از بین برود نشانی از تبدیل آبسه به سینوس دندان است. البته از این نکته هم نباید غافل شد که این روند می تواند بدون درد اتفاق بیافتد.

یک نشان دیگر، زخم دهانی است که چرک از آن خارج می شود. این چرک همراه با مزه بد و بوی بدی است. در اکثر مواقع سینوس داخل دهانی با این نوع چرک ها خود را نشان می دهند. اما سینوس خارج دهانی می توانند مانند زخم مقاوم تر با برجستگی روی صورت بروز کند. این برجستگی ها بدون درد بوده اما ترشحات چرکی و خوناب داند. برای تشخیص دقیق تر حتما به مراکز دندان پزشکی مراجعه کنید.

اشتباه بزرگی که افراد در این مواقع می کنند، به جای مراجعه به دندانپزشک به پزشک مراجعه می کنند. عدم بروز درد باعث ایجاد این اشتباهات می شود. از سوی دیگر سینوس دندانی خارج دهانی به ندرت رخ می دهد بنابراین تشخیص آن نیز سخت می شود. در اکثر موارد آن را با سرطان پوست، جوش یا کورک و یا دیگر عفونت های پوست اشتباه می گیرند.

آیا سینوس دندان خطرناک است؟

دندان پوسیده و خراب بدون شک با خود عفونت و بیماری های لثه را به همراه دارد. این دندان می تواند تغییر رنگ هم پیدا کند و یا حتی با یک ضربه کوچک دچار درد شدیدی شود. با این وجود پیش از آنکه یک دندان بدون هیچ دردی از بین برود، ممکن است سال ها پیش پر شده باشد، به همین دلیل در معاینه بالینی دندان ها امکان دارد دندانپزشک هیچ علایم و ناهنجاری خاصی را مشاهده نکند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، عفونت استخوان است که ممکن است همراه آبسه دندان رخ دهد. قرمزی، تورم و یا آبسه شدید بر روی صورت از دیگر معضلاتی هست که باید آن را جدی گرفت. علاوه براین غدد لنفاوی سر و گردن امکان دارد بزرگ شود. از این رو بشدت مراقب تورم ایجاد شده بر روی صورت خود باشید زیرا احتمال شیوع عفونت به دیگر نواحی بدن از جمله مجرای تنفسی وجود دارد.

علایم و نشانه های تشخیص سینوس

• داشتن سوابق دردهای دندانی
  • ایجاد جراحت و زخم بر روی صورت
  • بروز ضایعه مقاوم دارای ترشح درون دهان بر روی صورت یا گردن (علی رغم مصرف آنتی بیوتیک)
  • دیدن علایم و نشانه ها به هنگام انجام معاینات دندانپزشکی

چرا مرکز ایران ایمپلنت

مرکز دندانپزشکی ایران ایمپلنت، ارائه دهنده کلیه خدمات دندانپزشکی در تمامی زمینه‌های درمانی و زیبایی مفتخر است که با استفاده از بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی و همینطور با کیفیت‌ترین مواد مصرفی روز دنیا در محیطی آرامش بخش، با رعایت تمامی استانداردهای بهداشتی در خدمت شما عزیزان باشد؛ این مرکز با به کار گیری علم روز دنیا در انجام عملیات تخصصی دندانپزشکی توسط متخصصین مجرب و در عین حال تنظیم قیمت منصفانه و معقول توانسته است تا در صدر بهترین‌های این حوزه قرار بگیرد که این امر همچنان در حال ادامه می‌باشد.