لوگو ایران ایمپلنت

حساسیت به ایمپلنت دندان

آنچه می‌خوانید! ...

آیا امکان حساسیت به ایمپلنت آلمانی وجود دارد؟ در چه مواقعی حساسیت به ایمپلنت دندان به وجود می آید؟ چه اشخاصی می توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

همان طور که می دانید ایمپلنت با لیزر یکی از روش های ترمیم دندان از دست رفته است که امروزه بسیار مورد استقبال مردم در سراسر جهان قرار گرفته است.

به عبارت دیگر کاشت کاشت ایمپلنت با نام بهترین و موثرترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. حساسیت به ایمپلنت دندان برای بیماران بسیار کم اتفاق می افتد. همین امر سبب شده است که بیشتر مردم به محض از دست دادن دندان های خود، به سمت کاشت ایمپلنت دندان رغبت پیدا کنند.

ایمپلنت دندان که از آلیاژ تیتانیوم ساخته می شود در برخی افراد ایجاد آلرژی می کند. اما در نظر داشته باشید که تعداد این افراد آنچنان کم است که دلیلی بر عدم انجام ایمپلنت در شهرک غرب نیست. متخصص مرکز ایران ایمپلنت درخصوص حساسیت به ایمپلنت دندان و تفاوت ایمپلنت با روکش دندان در ادامه توضیحات جامع تری را ارائه می کند.

حساسیت به آلیاژ تیتانیوم ایمپلنت

در علم پزشکی فیدبک و واکنش آلرژی یا همان حساسیت زیاد به عنوان یک واکنش ایمنی شدید بوده که زمانی رخ می دهد که در تماس با آنتی ژن های شناخته شده ای باشند. در شرایطی تیتانیوم واکنش آلرژی زا ایجاد می کند که دارای خواص آنتی ژنیک باشد و ارگانسیم ها تماس پیدا کند.

بیمار که از ایمپلنت دندان تیتانیومی استفاده می کند، باعث می شود که محیط داخلی بدن بیشتر از حد نرمال با فلز تیتانیوم در تماس باشد. پس از آن یون های موجود در بافت های پیرامون ایمپلنت های دندانی و ارتوپدیک، و علاوه بر این غدد لنفاوی و بافت های ریوی متمرکز می شود.

حساسیت به جنس ایمپلنت تیتانیوم به صورت روند زیر اتفاق می افتد. تیتانیوم می تواند به پروتئین بچسبد و آنتی ژن های هاپتنرا تشکیل دهد. این کار باعث آزاد سازی گرانول های ماستوسیت ها و بازوفیل ها شده و منجر به بروز حساسیت زیاد از نوع 1 یا 5 می شود.

تشخیص حساسیت به ایمپلنت دندان (قبل از کاشت)

تحقیقات متخصص ایمپلنت گویای این امر است که افراد زیادی از آلرژی رنج می برند. حساسیت به فلز یا جواهرات می تواند واکنش های خاصی را در پی داشته باشد. از این رو قبل از کاشت ایمپلنت دندان بایستی تست آلرژی به فلز را انجام داد.

بخصوص برای افرادی که سابقه آلرژی و حساسیت را دارند طبق توصیه متخصص مرکز ایران ایمپلنت حتما از تست آلرژی استفاده می شود. در صورتی که بیمار به ایمپلنت دندان فلزی حساسیت داشته باشد، کاشت ایمپلنت دندان با شکست مواجه خواهد شد.

تست حساسیت به ایمپلنت دندان (پس از کاشت)

مزایای ایمپلنت دندان مدرن موجب شده است که بیشتر بیماران برای کاشت ایمپلنت تمایل داشته باشند. اما در برخی موارد شاهد شکست ایمپلنت دندان هستیم. پس از بررسی های زیاد توسط متخصص های ایمپلنت به این نتیجه رسیده اند که مهمترین علت شکست شامل بروز عفونت و وارد آمدن فشار بر روی ایمپلنت دندان است.

اما علاوه براین موارد

احتمال پوسته پوسته شدن سریع ایمپلنت دندا، شکست های پی در پی ایمپلنت و دیگر موارد که به نام پدیده خوشه ای شناخته شده است، حساسیت به ایمپلنت دندان را نشان میدهد. به گفته متخصص های ایمپلنت یک عامل تعیین کننده سیستمیک برای شکست وجود دارد که متاسفانه هنوز شناخته نشده است.

علایم حساسیت به ایمپلنت دندان پس از کاشت را می توان با نشانه هایی از قبیل خارش، تورم، کهیر، برافروختگی دهان یا صورت، ضایعات اگزوماتوز گونه و یا حتی ضایعات هایپرپلاستیک شناسایی کرد.

حساسیت به ایمپلنت

نحوه تست حساسیت به ایمپلنت

تست پچ پوست یک روش قابل تشخیص برای مواد آلرژی زا هستند. برای انجام این تست موادی که احتمال آلرژی زا بودن آن ها بالا باشد روی قسمت های بسیار کوچکی از پوست و بر روی پشت اعمال می شود. پس از آن قسمت مورد نظر را با بانداژهای ضدآب می پوشاند و برای مدتی به حال خود رها می کنند.

پس از یک مدت زمان اندک، نشانه های حساسیت که واکنش های آلرژی را نشان می دهند را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهند. گرچه تست پچ برای برخی از انواع آلرژی ها می تواند مفید باشد اما برای تست آلرژی تیتانیوم زیاد کارساز نیست.

برای تست و تشخیص لازم است که تست ملیسا انجام شود. برای این روند از کار متخصص یک نمونه بسیار کم از خون فردا را گرفته تا برای تشخیص و ارزیابی حساسیت به نویز اقدام کند.

واکنش های حساسیت به ایمپلنت دندان

از شاخص ترین علایمی که احتمال دارد مشکلات جدی تر را ایجاد کند، احساس درد و خستگی در عضلات است که می تواند به هر دلیل ایجاد شده باشد. این نوع علایم در اثر حساسیت و آلرژی به فلزات است. این نوع از آلرژی ها می توانند خستگی بسیار زیادی را در بدن بیمار ایجاد کنند.

زمانی که این افراد دارای خستگی زیاد و مفرط می شوند ایمپلنت سوئیسی را پس می زنند. طبق آمار و گزارات ارسالی از امریکا حدود 25 تا 15 میلیون آمریکایی را به اختلالات سیستم ایمنی بدن می پذیرد.

علت حساسیت به ایمپلنت دندان تیتانیومی چیست؟

به صورت کلی مهم ترین عاملی که باعث می شود تا بدن انسان به تیتانیوم واکنش نشان دهد این است که بدن تیتانیوم به کار رفته در ایمپلنت را به عنوان یک ماده سمی می شناسد و به همین دلیل به آن واکنش نشان می دهد.

همچنین یون های به کار رفته در تیتانیوم و ذرات آن به علت خوردگی در بافت های اطراف رسوب می کنند و واکنش های آلرژیک را پدید می اورند.

با واکنش هایی که بدن به تیتانیوم نشان می دهد امکان تحلیل رفتن استخوان، شکست کاشت ایمپلنت و ایجاد فرآیند اسئواینتگریشن است.

حساسیت به پودر استخوان

درست است که ایمپلنت‌های دندان با استفاده از پودر استخوان برای جایگزینی استخوان از دست رفته و افزایش حجم استخوان فک قبل از قرار دادن ایمپلنت، می‌توانند راه حلی عالی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته باشند، با این حال، برخی از افراد ممکن است به این پودر حساسیت داشته باشند.

واکنش آلرژیک به پودر استخوان، که به عنوان واکنش التهابی به پیوند استخوان (GBR) نیز شناخته می‌شود، وضعیتی نادر است که می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی شود. این واکنش به دلیل عدم تحمل سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد موجود در پودر استخوان، که معمولاً از استخوان حیوانی یا انسان تهیه می‌شود، ایجاد می‌شود.

اگرچه واکنش‌های آلرژیک به پودر استخوان نادر هستند، اما آگاهی از علائم و عوارض جانبی احتمالی مهم است. علائم رایج حساسیت به پودر استخوان شامل تورم، قرمزی، درد، خارش و بثورات در محل ایمپلنت است. در موارد نادرتر، ممکن است واکنش‌های سیستمیک مانند تب، لرز و کهیر نیز رخ دهد.

بروز 4 بیماری در صورت حساسیت به تیتانیوم ایمپلنت

در صورتی که اشخاص به تیتانیوم به کار گرفته شده در ایمپلنت با گارانتی حساسیت نشان دهند، ممکن است که به بیماری هایی به شرح زیر دچار شوند:

  1. دیابت از نوع یک
  2. آرتریت روماتوئید
  3. لوپویس
  4. سندرم خستگی
  5. و…

سخن آخر

بیماری آلرژی و حساسیت به ایمپلنت دندان عملا برای تمامی افراد پیش نخواهد آمد. بسته به شرایط دندان بیمار و نوع ایمپلنت مورد نظر که کاشت می شود احتمال ایجاد حساسیت به ایمپلنت (نه برای همه بیمارها) پیش خواهد آمد.

اما حتما پیش از انجام ایمپلنت دندان حتما در صورت وجود آلرژی با دکتر خود مشورت داشته باشید که بعد از آن برآورد هزینه ایمپلنت در 1403  و همچنین ایمپلنت اقساطی برای شما صورت گیرد

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید