لوگو ایران ایمپلنت

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟
آنچه می‌خوانید! ...

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ ویژگی هر یک از این نوع ایمپلنت ها چیست؟ بهترین مرکز برای انجام ایمپلنت کجاست؟ با ماه همراه شوید

هموطنان عزیز چنانچه قصد دارید که پاسخ این پرسش ها را دریافت کنید، با ما در مرکز ایران ایمپلنت همراه باشید.

ایمپلنت

یک روش دائمی برای ترمیم دندان های آسیب دیده و از دست رفته است که اجزای تشکیل دهنده آن به سه دسته تقسیم می شوند. این سه دسته عبارتند از: پایه ایمپلنت، روکش ایمپلنت و اباتمنت.

پایه ایمپلنت

اولین بخش از آن است که در داخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس بر روی آن روکش ایمپلنت قرار داده می شود. اما برای قرار دادن روکش بر روی پایه از یک واسطه به نام اباتمنت استفاده می  شود که نقش اتصال دهنده روکش به پایه را دارد. در برخی از مواقع نیز به جای اباتمنت از چسب ایمپلنت استفاده می شود.

برای ساخت پایه ایمپلنت

یعنی اولین بخش از آن که در داخل دهان قرار می گیرد، از متریال های مختلفی به نام تیتانیوم و یا زیرکونیا استفاده می شود. به همین دلیل می خواهیم در این مطلب بررسی کنیم که ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

ایمپلنت تیتانیوم چگونه است؟

ایمپلنت تیتانیوم به این شکل است که پایه آن از فلز تیتانیوم ساخته می شود و آن را در داخل استخوان فک قرار می دهند. فلز تیتانیوم از سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان برخوردار است و به همین دلیل سال ها است که از این فلز در علوم پزشکی مختلف استفاده می شود.

با استفاده از تیتانیوم برای ایمپلنت، هیچ مشکل و عوارضی برای بیماران ایجاد نمی گردد. استفاده از این فلز باعث افزایش دوام و ماندگاری ایمپلنت نیز می شود.

قیمت ایمپلنت تیتانیوم در سال 1403

هزینه ایمپلنت تیتانیوم به شرح زیر است:

نوع خدمات هزینه (به تومان)
ایمپلنت دندان 7 الی 30 میلیون

ایمپلنت زیرکونیا چگونه است؟

برای استفاده از روش ایمپلنت از نوع دیگری پایه ایمپلنت نیز استفاده می شود که آن هم پایه زیرکونیای ایمپلنت است که در صورت استفاده از آن از عبارت ایمپلنت زیرکونیا نیز استفاده می شود.

معمولا اشخاصی از این روش برای ترمیم دندان های خود استفاده می کنند که به فلزاتی مانند تیتانیوم حساسیت دارند و یا ترجیح می دهند که از روش های فاقد فلز برای ترمیم دندان های خود استفاده کنند.

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

در رابطه با اینکه ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ نمی توان دقیقا بیان کرد که کدام یک از این روش ها بهتر هستند. زیرا هر یک از انها شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند که بر اساس شرایط افراد مختلف هر کدام می توانند به عنوان بهترین روش در نظر گرفته شوند.

به عبارت دیگر، شرایط افراد از نظر جسمی، مالی، روحی و …. است که بهترین روش را تعیین می کند.

اما با این وجود میتوان ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا را از جهات مختلف تحت بررسی و مقایسه قرار داد.

9 فایده ایمپلنت زیرکونیا

مزایای ایمپلنت زیرکونیا در مقایسه با ایمپلنت تیتانیوم را می توان به شرح زیر در نظر گرفت:

1) بهره مند بودن از طراحی یک تکه

ایمپلنت زیرکونیا از طراحی یک تکه برخوردار است بدین معنا که اباتمنت و پایه ایمپلنت در آن به هم متصل هستند و با این وجود نیازی به اتصال دادن اباتمنت و پایه وجود ندارد.

2) نارسا بودن ایمپلنت زیرکونیا

زیرکونیا متریالی نارسا است که باعث چسبیدن باکتری ها به آن نمی شود و به این شکل سلامت لثه و دهان به میزان بیشتری افزایش پیدا می کند.

3) عدم ایجاد آلرژی و یا حساسیت

ایمپلنت زیرکونیا باعث بروز حساسیت و آلرژی در افراد نمی شود و اشخاصی که به تیتانیوم حساسبت دارند می توانند از این روش استفاده کنند.

زیرا

امروزه تعداد افرادی که دارای حساسیت و آلرژی به فلزات مختلف هستند، بسیار زیاد است و به این دلیل ممکن است که افراد زیادی به استفاده ازاین روش نیاز پیدا کنند.

4) فواید ایمپلنت تیتانیوم

مهم ترین فواید ایمپلنت تیتانیوم در مقایسه با ایمپلنت زیرکونیا را نیز می توان بر اساس زیر در نظر گرفت:

5) استحکام و مقاومت بسیار بالا

ایمپلنت تیتانیوم در مقایسه با زیرکونیا از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار است. زیرا تیتانیوم پس از اینکه در لثه قرار می گیرد، بعد از مدت سه الی چهار ماه با استخوان جوش میخورد و به آن متصل می شود.

در حالی که زیرکوینا امکان پیوستن به استخوان فک را ندارد و به آن جوش نمی خورد.

6) قیمت مناسب تر

استفاده از روش ایمپلنت تیتانیومی در مقایسه با زیرکونیا به صرف هزینه کمتری نیاز دارد و هزینه درمانی بیماران را کاهش میدهد.

با این وجود کاهش پیدا کردن هزینه ها نیز یکی از مزایای ایمپلنت تیتانیومی به حساب می آید که این مساله برای عده زیادی از افراد حائز اهمیت است.

7) امکان استفاده از چسب برای اتصال روکش و پایه

ایمپلنت تیتانیومی را می توان در صورت تمایل بیمار و یا تشخیص پزشک با استفاده از چسب نصب کرد و از چسب ایمپلنت برای اتصال روکش و پایه استفاده نمود.

همچنین در این روش می توان برای اتصال روکش و پایه از پیچ هم استفاده کرد که بیمار خود می تواند دراین زمینه تصمیم بگیرد.

اما

در ایمپلنت زیرکونیا از آنجایی که اباتمنت به پایه متصل است، فقط باید از روش پیچی برای اتصال روکش و پایه استفاده کرد.

به همین دلیل

از آنجایی که استفاده از چسب برای اتصال روکش و پایه باعث افزایش زیبایی دندان ها می شود، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از اتصال چسب به این منظور استفاده کنند و به همین دلیل این مساله یک حسن برای ایمپلنت تیتانیومی به حساب می آید.

8) عدم ایجاد ترک و شکستکی در آن

ایمپلنت تیتانیومی در هنگام پیچ شدن روکش و پایه و تیتانیوم است. اما متاسفانه در روش ایمپلنت زیرکونیا امکان ترک خوردن و یا شکستگی پایه ایمپلنت در حین نصب آن وجود دارد.

9) قرار گرفتن در زیر لثه

ایمپلنت تیتانیومی کاملا در زیر لثه قرار می گیرد و هیچ قسمت از آن از لثه خارج نمی ماند. در حالی که در ایمپلنت زیرکونیا با وجود متصل بودن اباتمنت و پایه، پس از قرار گرفتن آن در لثه، نیمی از پایه از لثه خارج می ماند و این موضوع باعث بروز مشکل می شود و ممکن است که ثبات ایمپلنت را کاهش دهد.

بخش پایانی

در مرکز ایران ایمپلنت که یک مجموعه کاملا تخصصی و حرفه ای در زمینه ایمپلنت دندان است، در رابطه با اینکه ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ با شما عزیزان صحبت کردیم.

در صورتی که

استفاده از روش ایمپلنت را می پسندید و مایلید که از این روش استفاده کنید، به شما توصیه می کنیم که از یک پریودنیست بسیار متخصص در خصوص نوع ایمپلنت مشورت بگیرید و روش مناسب را برای ترمیم دندان های خود انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید