لوگو ایران ایمپلنت

مراقبت های بعد از پر کردن دندان

مراقبت های بعد از پر کردن دندان
آنچه می‌خوانید! ...

مراقبت های بعد از پر کردن دندان شامل چه مواردی هستند؟ در حالی که پرکردن یک روش دندانپزشکی بسیار رایج است، پس از پر کردن دندان بسیاری از بیماران ممکن است درد و ناراحتی خفیف تا متوسطی را تجربه کنند.

در این پست، دندانپزشکان ایران ایمپلنت، نکات مفیدی را در مورد کارهایی که باید بعد از پر کردن دندان انجام دهید و انجام ندهید و اینکه چگونه بفهمید که آیا نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک خود در مورد دردی که تجربه می کنید دارید یا خیر را ارائه می دهند.
تا انتهای این مطلب همراه ایران ایمپلنت بمانید.

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

بسیاری از بیماران از دندانپزشکان می پرسند که: “پس از پر کردن دندان چه چیزی می توانم بخورم”؟ این واقعا به نوع ماده استفاده شده بستگی دارد.
اگر از ماده سفید که کامپوزیت نام دارد استفاده شده باشد، چون فوراً تحت نور آبی قرار می گیرد، سریعا این ماده سفت می شود. این سفت شدن به شما این امکان را می دهد که بلافاصله بعد از عمل، به راحتی غذا بخورید و مایعات بنوشید.

در صورتی که دندان شما غیر از ماده سفید رنگ کامپوزیت پر شده باشد، چون این مواد بلافاصله سفت نمی شوند، اغلب دندانپزشکان توصیه می کنند قبل از خوردن هر گونه غذای جامدی حداقل 24 ساعت پس از پرکردن دندان صبر کنید.

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟
بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

اجتناب غذایی بعد از پر کردن دندان 

بهتر است پس از پر کردن دندان تا دو هفته از خوردن غذاهای سفت، جویدنی یا چسبنده خودداری کنید. اگر دچار حساسیت دندان هستید، ممکن است از نوشیدن و غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید. پس از پر کردن دندان نیازی به صبر کردن برای مسواک زدن نیست. می توانید دو بار در روز مسواک زده و نخ دندان بکشید.

نکات مهم جلوگیری از پوسیدگی دندان

پس از پر کردن دندان، مراقبت از دندان ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بیشتر مهم است. در اینجا چند نکته برای حفظ سلامت دندان ها پس از پر کردن وجود دارد:

1) مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم:

مسواک زدن دو بار در روز و یک بار نخ دندان کشیدن می تواند به حذف ذرات غذا یا پلاکی که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود کمک کند.

2) از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید:

فلوراید به تقویت مینای دندان کمک می کند و از آن ها را در برابر حملات اسیدی محافظت می کند.

3) محدود کردن غذاها و نوشیدنی های شیرین:

تنقلات و نوشیدنی های قندی می توانند میزان باکتری ها را در دهان افزایش دهند و میزان پوسیدگی دندان را به شدت افزایش خواهند داد.

4) آب فراوان بنوشید:

نوشیدن آب می تواند به شستن ذرات غذا و باکتری ها از دهان شما کمک کند و خطر پوسیدگی را کاهش دهد.

5) به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

معاینات منظم با دندانپزشک شما می تواند هر مشکلی را قبل از اینکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شود، تشخیص دهد.

6) در صورت نیاز از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید

می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کمک به کاهش درد فیزیکی که ممکن است بعد از پر کردن دندان احساس کنید استفاده کنید.
با پیروی از این مراحل ساده، می توانید دندان پر شده خود (و سایر دندان هایتان) را برای سال های آینده سالم نگه دارید!

درد بعد از پر کردن دندان

یکی از شایع‌ترین دلایلی که ممکن است درد بسیار زیادی را  بعد از پر کردن دندان تجربه کنید، ممکن است این باشد که میزان مواد به کار رفته جهت پر کردن دندان شما بسیار زیاد است.

در مورد صاف کردن یا تغییر شکل ماده آمالگام یا کامپوزیت بعد از پر کردن دندان بهتر است با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این موضوع بسیار مهم است زیرا اگر سطح پر کردگی دندان شما بالاتر از بقیه دندان‌ها باشد، قطعا در معرض خطر بیشتری برای ترک خوردن خواهد بود.

اهمیت مراقبت پس از پر کردن دندان

مراقبت پس از پر کردن به چند دلیل قانع کننده از اهمیت بالایی برخوردار است:

1) کاهش خطر عفونت

پس از پر کردن دندان رژیم نامناسب می تواند آسیب پذیری دندان درمان شده را در برابر پوسیدگی یا التهاب افزایش دهد. اقدامات دقیق و رعایت بهداشت دهان به طور قابل توجهی شانس عفونت پس از پر شدن دندان را به حداقل می رساند.

اهمیت مراقبت پس از پر کردن دندان
اهمیت مراقبت پس از پر کردن دندان

2) کاهش حساسیت دندان

پس از پر کردن دندان ، برخی از افراد ممکن است حساسیت موقت دندان را تجربه کنند. رعایت توصیه های ارائه شده توسط دندانپزشک برای کاهش موثر این حساسیت بسیار ضروری است.

3) حفظ رنگ دندان

مواد پرکننده ذاتاً در برابر تغییر رنگ در طول زمان مقاوم هستند، اما دندان‌های طبیعی اطراف آنها ممکن است به لحاظ تغییر رنگ، آسیب پذیر باشند. این امر بر اهمیت رعایت اصول بهداشت دهان و دندان پس از پر کردن تاکید می کند که به نوبه خود به حفظ سفیدی و سلامت طبیعی دندان های شما کمک می کند.

4) افزایش طول عمر دندان بعد از پر کردن آن

طول عمر  دندان های پر شده بر اساس مواد انتخابی و مراقبتی که دریافت می کنند متفاوت است. با رعایت یک روال مراقبتی دقیق پس از پر کردن ، می توانید طول عمر دندان خود را افزایش دهید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید