لوگو ایران ایمپلنت

روکش سرامیکی ایمپلنت

روکش سرامیکی ایمپلنت
آنچه می‌خوانید! ...

این روزها دندان های یکدست و سفید برای همگان امکان پذیر می باشد. با وجود از دست دادن دندان ها باز افراد نگرانی خاصی به دل راه نمی دهند. ایمپلنت دندان بعنوان یک روش مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته، توانسته خیال خیلی ها را از وجود بی دندان شدن خلاص کند. روکش سرامیکی ایمپلنت دندان جلوه و زیبایی ایمپلنت را دو چندان کرده است. هر چند در گذشته نه چندان دور روکش های فلز سرامیکی زیادی به کار گرفته می شد اما متاسفانه کاملا قابل مشاهده بود و زیبایی دندان را از بین می برد.

مرکز ایران ایمپلنت با ارائه انواع روکش سرامیکی توانسته هر خواسته ای را برآورده سازد. روکش های تمام سرامیکی در تمامی سایز و ضخامت ساختار خود را از ماده ای شبیه به گلاس مانند پرسلن تشکیل شده است. انواع مختلف روکش در سایز و استحکام متفاوت در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

روکش سرامیکی چیست؟

روکش سرامیکی ایمپلنت به هر نوع از روکش هایی گفته می شود که در ساختار و طرح آنها اثری از فلز وجود نداشته باشد. در حالت معمولی معمولا از یک پایه فلزی استفاده می شود که بر روی آن سرامیک کار گذاشته می شود. هر چند که این نوع تاج دندان دارای محاسن و ویژگی ها خاص خود می باشد اما از سوی دیگر دارای معایبی نیز هستند.

یکی از این معایب نمایان شدن لبه های سیاه تاج دندان از زیر لثه و تیرگی لثه می باشد. همین امر سبب شده است که بیماران بیشترین تقاضای خود را به سمت روکش سرامیک و یا روکش تمام سرامیکی ایمپلنت بکشانند.

4 نوع روکش سرامیکی

در کل 4 نوع روکش سرامیکی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم:

1) روکش تمام سرامیکی ایمپلنت

یکی از انواع روکش ایمپلنت روکش سرامیکی می باشد که روکش های ساخته شده از جنس تمام سرامیکی جزو اولین سری های ساخت این طرح بوده. پس از گذشت یک مدت دندانپزشک برای تقویت سرامیک، یک لایه بیس سرامیک فشرده شده را به عنوان بیس قرار دادند.

پس از این مراحل نوبت به ساخت پرسلن فشرده در دستگاه پرس می باشد که بعد از آن لابراتور مورد نظر به صورت لایه به لایه بر روی آن سرامیک گذاری می شود. متاسفانه این نوع روکش دارای استحکام و مقاومت خوبی در برابر ضربات را ندارند به همین خاطر این نوع سرامیک را برای دندان عقبی به کار می برد.

2) روکش EMAX

اگر بخواهیم بین روکش تمام سرامیکی و روکش EXMA تفاوت قایل شویم با به بیس آن توجه کنید. در این نوع تاج دندان از بیس لیتیم دی سیلیکات بعنوان پایه استفاده می شود. بیس لیتیم دی سیلیکات در لابراتوار و توسط ماشین تراش CadCam ساخته می شود.

علت استقامت و استحکام بیشتر EXMA به دلیل وجود لیتیم دی سیلیکات می باشد. اما با این حال استقامت این تاج دندان از روکش زیرکونیا باز کمتر است. شاید از این لیتیم در روکش ایمپلنت دندان استفاده شود اما بیشترین کاربرد آن در ساخت لمینت سرامیکی نازک و بخصوص لومینیرز می باشد.

لیتیم دی سیلیکات به عنوان روکش سرامیکی به صورت بسیار نازک تراشیده شده و کار گذاشته می شود از این رو در قسمت های از دهان که زیبایی بیشتر از استحکام ارجحیت دارد به کار می رود.

3) روکش زیرکونیا

اگر در روکش سرامیکی ایمپلنت دندان به دنبال استقامت و استحکام بالا هستید، زیرکونیا را فراموش نکنید چرا که این مورد یکی از مهمترین تفاوت روکش زیرکونیا با PFM می باشد . تحمل این نوع از روکش های سرامیکی به 1200 مگاپاسکال می رسد.

البته نبایستی فراموش کرد که با نازک تر شدن تاج دندان قطعا استحکام نیز کمتر می شود. این نازکی نباید به کمتر از 8/0 میلیمتر برسد. همین امر باعث شده است که تراش روکش دندان زیرکونیا بیشتر از دیگر انواع روکش ها باشد.

زیرکونیا در اصل با وجود سفید بودن دارای شفافیت زیبایی آنچنان نیست. برای اینکه به زیبایی برسد نیاز است که بر روی فریم زیرکونیا سرامیک گذاری شود.

4) روکش تمام زیرکونیا

متاسفانه زیرکونیا به تنهایی زیبایی چندانی ندارد و برای ایجاد زیبایی نیاز است که از پرسلن استفاده شود. همین مورد سبب می شود که استحکام تاج دندان پایین آید. در نسل جدید از زیرکونیا از نوع زیرکونیای Hightranslucent استفاده شده و که علاوه بر استحکام دارای زیبایی و شفافیت خاصی نیز می باشد.

برای بیشتر کردن زیبایی بهتر است که به جای قالبگیری از دندان از دستگاه اسکنر دیجیتالی دندان استفاده شود.

بیشترین کاربرد این نوع از روکش های سرامیکی ایمپلنت برای دندان های عقبی و در بریج دندان برای دندان های جلو می باشد. اگر به دنبال بهترین روکش دندان هستید بهتر است روکش سرامیکی تمام زیرکونیا را در لیست انتخاب های خود قرار دهید.

روکش سرامیکی ایمپلنت

4 فاکتور طول عمر و ماندگاری

طول عمر و ماندگاری روکش به عوامل زیادی بستگی دارد از قبیل:

  1. جنس تاج دندان
  2. کیفیت ساخت و لابراتوار سازنده
  3. قالبگیری یا اسکن کردن ایمپلنت
  4. تطابق روکش ساخته شده با ایمپلنت

کدام روکش بهتر است؟

برای انتخاب بهترین روکش ایمپلنت دندان نیاز است که دو فاکتور مهم در نظر گرفته شود. بعد از آن نیاز بیمار را مورد اولویت قرار داد و تاج دندان مناسب را انتخاب نمود.

یکی از عوامل مهم را باید به خصوصیات فیزیکی آن نوع از سیستم سرامیکی همانند استحکام، مقاومت در برابر شکست و عمر روکش ایمپلنت اختصاص داد. عامل دیگر که اهمیت نیز نمی باشد زیبایی روکش به کار رفته می باشد.

زمانی که

کاشت ایمپلنت برای دندان های خلفی یا عقبی باشد و نیاز به تحمل نیروی بیشتری می باشد باید استحکام و مقاومت روکش سرامیکی را در ارجحیت قرار داد. اما زمانی که دندان های جلویی یا قدامی مورد نظر باشد باید بیشتر زیبایی را در اولویت قرار داد.

هزینه روکش سرامیکی ایمپلنت

قیمت روکش سیرامیکی در سال 1403 به شرح زیر است:

نوع خدمات هزینه به تومان
روکش سرامیکی ایمپلنت 10 تا 28 میلیون
Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید