لوگو ایران ایمپلنت

فرق ایمپلنت با دندان ثابت

فرق ایمپلنت با دندان ثابت چیست
آنچه می‌خوانید! ...

فرق ایمپلنت با دندان ثابت در چیست؟ این سوالات ممکن است برای هر شخصی در ابتدای مراحل کاشت دندان، کاشت ایمپلنت و یا حتی ساخت دندان مصنوعی پیش آید.

اگر اطلاعات درستی نداشته باشید، داشتن دندان مصنوعی متحرک یا دائمی می تواند دلهره آور باشد. شما می توانید از مزایایی برای کاهش استرس ناشی از دندان های آسیب دیده بهره مند شوید. ایمپلنت‌های دندان مانند فریم یا پایه‌های فلزی در جایی که دندان‌های شما مفید بوده‌اند. با این حال، بین دندان مصنوعی دائمی و ایمپلنت تفاوت هایی وجود دارد.

هم ایمپلنت و هم پروتز دائمی جایگزینی برای دندان های طبیعی هستند. آنها مفید و به همان اندازه کاربردی هستند. همچنین، مشارکت در بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

 این که آیا یکی از این دو گزینه را ترجیح می دهید، داشتن اطلاعات قطعی مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

پروتز دندان ثابت چیست؟

در علم پزشکی به اعضای مصنوعی بدن، پروتز گفته می شود. در علم دندانپزشکی به دندان مصنوعی نیز پروتز می گویند.

دندان ثابت یا پروتز ثابت به دندان های اطلاق شده که بر روی دندان یا دندان های پایه چسب می خورد و فیکس بر روی آن باقی می ماند. این پروتز شامل روکش، بریج یا پل و دیگر موارد نیز خواهد شد. روند استفاده روکش به این منوال است که متخصص ایمپلنت روکش را بر روی دندان تراش خورده با دقت فراوان سوار می کند.

اگر کاشت ایمپلنت را انجام داده باشید

با این توضیح کوتاه فرق ایمپلنت با دندان ثابت را تا حدودی متوجه شده اید. گزینه بریج دندان به این شیوه است که بر روی دندان های پایه کناری سوار شده و شامل دندان های جایگزین نیز می باشد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت ژله ای چیست؟

پل یا بریج دندان چیست؟

بریج دندانی یکی از انواع پروتز است که در میان مردم با دندان ثابت هم شناخته شده است. به طور معمول متخصص مرکز ایران ایمپلنت زمانی از این متد استفاده می کند که بیمار یک یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشد اما حداقل یک دندان در جلو و یک دندان در عقب دندان از دست رفته هنوز وجود دارد. بریج یا پل در این حالت خود را نشان می دهد.

متخصص دو دندان مجاور ناحیه خالی از دندان را با دقت تراش می دهد و بین دندان های پایه یک پل می زند. با این روش ناحیه خالی به وجود آمده با کمک بریج دوباره پر شده و فرد می تواند دوباره مثل دندان طبیعی از آن استفاده کند. هر چند فرق ایمپلنت با دندان ثابت زیاد است اما با این حال مزایای بریج دندان نیز کم نیستند.

روکش تک واحدی دندان

در شرایطی که دندان دچار ساختاری ضعیف شده باشد، بیمار مجبور به تقبل هزینه روکش دندان خواهد شد. برای افرادی که در جویدن دچار مشکل شده باشند، روکش دندان می تواند اثربخش باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

پس از آشنایی حدودی با دندان ثابت نوبت به ایمپلنت دندان است. فرق ایمپلنت با دندان ثابت در این بخش کامل مشهود خواهد شد. زمانی که دیگر دندان شرایط ترمیم و یا بهبودی را نداشته باشد، سخن از ایمپلنت به میان می آید. ایمپلنت دندان به صورت تک مرحله ای یا دو مرحله ای قابل انجام است. از سوی دیگر دو نوع ایمپلنت وجود دارد که به دو دسته معمولی و یک روزه یا فوری تقسیم می شود.

مزایای ایمپلنت دندان با انتخاب جنس، برند و نوع ایمپلنت دندان دوچندان است. بهتر است به محض از دست دادن دندان یا مجبور به کشیدن دندان برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد. به مرور زمان و تاخیر در کاشت، لثه دچار تحلیل شده و شما مجبور به تقبل هزینه های بیشتر خواهید شد.

مزایا و معایب ایمپلنت:

  • مزایا: استحکام بالا، طول عمر بلند، احساس طبیعی، امکان مصرف غذاهای سخت.
  • معایب: هزینه بالا، نیاز به جراحی، ممکن است نیاز به استفاده از پروتزهای موقت داشته باشد.

مزایا و معایب دندان ثابت:

  • مزایا: راحتی در استفاده، نیاز به مراقبت کمتر، هزینه کمتر.
  • معایب: ممکن است باعث التهابات دهانی شود، نیاز به تعمیرات و نگهداری می‌باشد.

فرق بریج و ایمپلنت
فرق بریج و ایمپلنت

4 فرق ایمپلنت با دندان ثابت را بشناسید!

پس از شرح این موارد اینک نوبت به مقایسه کردن ایمپلنت با دندان ثابت می رسد. بدون شک ایمپلنت دندان از دندان ثابت یا پروتز دندان بسیار بهتر می باشد. بخصوص در موارد زیر:

1) زیبایی صورت

زمانی که فرد دندان خود را از دست می دهد، قیافه ظاهری او دچار تغییر خواهد شد. کاشت ایمپلنت دندان این زیبایی را دوباره به فرد هدیه می کند و از سوی دیگر مانع تحلیل استخوان و لثه می شود.

2) حفظ دندان های مجاور

در برخی خدمات دندانپزشکی شاهد تراشیدن دندان های مجاور هستیم اما در کاشت ایمپلنت دندان خبری از این تراشیدن نیست. در دندان ثابت وقتی که از روکش استفاده می شود شاهد آسیب رسیدن به دندان می باشیم.

3) افزایش اعتماد به نفس

لبخند در صورت زمانی جذابیت دارد که تمامی دندان ها سرجای خود باشد. زمانی که یک یا چند دندان بخصوص دندان جلو از بین رفته باشد، فرد دیگر اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. برای جبران این معضل و ساختن دوباره دندان، کاشت دندان با کمک ایمپلنت یک گزینه بسیار کارساز است.

3) میزان موفقت

فرق ایمپلنت با دندان ثابت به چند مورد دیگر باز می گردد. از نظر متخصص های مرکز ایران ایمپلنت، پایه های ایمپلنت دندان حکم ریشه دندان را ایفا می کنند. زمانی این موفقیت دوبرابر می شود که مراقبت های پس از ایمپلنت دندان به خوبی رعایت شده باشد.

بیشتر بخوانید: هر واحد ایمپلنت چند دندان است؟

دندان ثابت بهتر است یا ایمپلنت؟

ایمپلنت ها در مقایسه با بریج ها به میزان قابل توجهی موفقیت بیشتری دارند . هزینه بریج دندان در ابتدا کمتر است، اما ممکن است در آینده نیاز به تعویض داشته باشد.

ایمپلنت ها – از آماده سازی تا قرار دادن نهایی – ممکن است گران تر به نظر برسند، اما با گذشت زمان می توانند مقرون به صرفه تر باشند.

سوالات متداول:

  1. آیا ایمپلنت و دندان ثابت همان چیزی هستند؟
    • خیر، ایمپلنت و دندان ثابت دو روش جایگزینی مختلف هستند.
  2. کدام یک از این دو روش پایدارتر است؟
    • ایمپلنت‌ها به طور کلی پایدارتر و مقاوم‌تر از دندان‌های ثابت هستند.
  3. آیا ایمپلنت‌ها باعث درد می‌شوند؟
    • بله، ممکن است در دوره پس از جراحی درد و مزاحمتی ایجاد شود که با داروهای تسکین دهنده کنترل می‌شود.
  4. آیا دندان‌های ثابت قابل جابجایی هستند؟
    • خیر، دندان‌های ثابت به صورت ثابت در دهان باقی می‌مانند و قابلیت جابجایی ندارند.
  5. چقدر زمان برای کاشت ایمپلنت لازم است؟
    • زمان لازم برای کاشت ایمپلنت بستگی به مراحل درمانی و وضعیت بالینی بیمار دارد.

 

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید