لوگو ایران ایمپلنت

دندان عقل شکسته شده

دندان عقل شکسته شده
آنچه می‌خوانید! ...

اگر دندان عقل شما شکسته است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. شکستگی دندان عقل یک اتفاق رایج است و متأسفانه می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بیشماری هم در داخل دهان و هم از نظر سیستمی شود.

در این مقاله به برخی از سوالات طولانی که ممکن است در مورد شکستگی دندان عقل داشته باشید و اینکه چرا آنها باید در اسرع وقت برداشته شوند، می پردازیم.

تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

چرا دندان عقل شکسته می شود؟

دو عامل اصلی شکستگی دندان عقل وجود دارد:

پوسیدگی دندان : یک حفره دندان ممکن است از طریق ساختار دندان شما نفوذ کند و آن را در برابر شکستگی آسیب پذیر کند. اکثر دندان های عقل که در نهایت دچار شکستگی می شوند، در نهایت حفره های بزرگی در داخل خود دارند. و ممکن است دچار آبسه دندان عقل شوید.

دندان قروچه : بخش کوچکی از مردم شب ها دندان قروچه می کنند. در برخی موارد، فشار آنقدر شدید است که دندان‌ها روی آن‌ها می‌شکنند، مخصوصاً اگر از محافظ شب دندان استفاده نکرده باشند . دندان عقل نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما در کلینیک خود شاهد دندان عقل شکسته شده زیادی با آسیاب هایی هستیم که دندان عقل خود را شکسته اند.

اگر دندان عقل شما بشکند چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان عقل شما بشکند، مشکلاتی وجود دارد که هم در داخل دهان و هم در کل بدن شما رخ می دهد:

  • تورم و عفونت دندان که در این صورت با عوارض عفونت دندان باید دست و پنجه نرم کنید
  • درد و ناراحتی شدید دندان
  • سپسیس احتمالی که در آن عفونت به سایر نقاط بدن شما سرایت می کند
  • تشکیل کیست فک به دلیل عفونت
  • مشکل در باز و بسته کردن دهان (شرایطی که به عنوان تریسموس شناخته می شود)
  • بافت لثه ممکن است روی دندان شروع به رشد کند که منجر به شرایطی به نام پریکورونیت می شود

دندان عقل شکسته شده یک اورژانس دندانپزشکی

همانطور که قبلا ذکر شد، به دلیل اثرات نامطلوب بالقوه ای که می تواند بر بدن شما داشته باشد، یک اورژانس دندانپزشکی در نظر گرفته می شود . اگر دندان عقل شما روی شما شکست، لطفا سریعاً به تیم جراحی اورژانسی دهان مراجعه کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که اورژانس دندان ها را خارج نمی کند زیرا آنها دندانپزشکان را از کارکنان خود استخدام نمی کنند. حداکثر، یک اورژانس شما را روی داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک ها قرار می دهد و شما را به دندانپزشک محلی در آن منطقه ارجاع می دهد.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی دندان عقل

هزینه کشیدن دندان عقل شکسته چقدر است؟

قیمت‌ کشیدن دندان عقل شکسته شده ممکن است بسته به منطقه شما متفاوت باشد، اگر اتفاقاً بیمه دندانپزشکی داشته باشید و اینکه دندانپزشک عمومی یا جراح دهان در نهایت دندان را درآورند. به یاد داشته باشید که جراحان دهان معمولاً هزینه بیشتری برای کشیدن دندان عقل شما در مقایسه با دندانپزشک عمومی دریافت می کنند.

از آنجایی که شکستگی دندان عقل تنها در صورتی رخ می دهد که رویش اتفاق افتاده باشد، در مقایسه با دندان عقل نهفته هزینه کمتری برای برداشتن آنها خواهد داشت.

چه چیزی به دندان عقل شما آسیب می‌رساند؟

هر نوع ضربه، چه گاز گرفتن آب نبات سفت یا ضربه زدن به صورت، می تواند باعث شکستن دندان آسیاب شود. اما در کمال تعجب، رویش واقعی دندان عقل شما – معمولاً بین اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 – می تواند به دلایل زیر باعث شکستگی شود:

  • آسیاب همسایه آن ممکن است بالای نقطه ای باشد که دندان عقل در تلاش برای بیرون آمدن است.
  • ممکن است با زاویه ای عجیب فوران کند.
  • ممکن است آسیب دیده باشد.
  • همچنین، اگر رویش آسانی را تجربه کنید، اما دندان عقل شما به دلیل پوسیدگی پوسیده شود، بیشتر مستعد شکستگی است.
دندان عقل شکسته شده
چه چیزی به دندان عقل شما آسیب می‌رساند؟

چگونه دندان عقل شکسته را درمان کنیم؟

این همه بستگی به این دارد که آیا دندان عقل شما قابل ترمیم است یا خیر. اگر دندان عقل شما به طور کامل روییده، عملکردی دارد و شکستگی آن به اندازه کافی کوچک است که بتوان آن را ترمیم کرد، ممکن است دندانپزشک شما پر کردن دندان عقل را برای ترمیم ناحیه آسیب دیده توصیه کند.

اکثر شکستگی های دندان عقل بزرگ هستند و از آنجایی که نگهداری و تمیز نگه داشتن آنها بسیار دشوار است، اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان عقل شکسته برداشته شود.

دندون عقلم شکست، پس چرا هیچ دردی احساس نمی کنم؟

در برخی موارد، دندان عقل می‌تواند بدون افشای ساختار عصبی داخل دندان بشکند. در این شرایط ممکن است وقتی درد روی شما خراب می شود احساس درد نکنید. هنوز هم ترمیم یا برداشتن دندان یک اورژانس محسوب می شود زیرا احتمال عفونت دندان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: دندان عقل رو میشه عصب کشی کرد؟

برخی از علائم عفونت مرتبط با شکستگی دندان عقل چیست؟

اگر دندان عقل شکسته شما عفونت داشته باشد، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • تورم صورت
  • تورم لثه
  • درد در ناحیه
  • بی حسی
  • تریسموس (مشکل در باز و بسته کردن دهان)
  • بوی بد دهان

اینها علائم معمولی هستند، اما اگر سپسیس رخ دهد، ممکن است مشکلات سیستمیک نیز داشته باشید که مستقیماً با شکستگی دندان عقل مرتبط است.

اگر دندان عقل من تا خط لثه شکست چه کار کنم؟

اگر دندان عقل شما در خط لثه پاره شد، باید فوراً کشیده شود. مراقبت نکردن از این موضوع در صورت وقوع می تواند منجر به عفونت دندان شود که می تواند به سرعت به سایر نواحی بدن سرایت کند.

شکستگی دندان عقل می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی در داخل بدن شما شود

اگر دندان عقل شما اخیراً خراب شده است، لطفاً در اسرع وقت به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنیدبرای این کار همین امروز با دفتر ما تماس بگیرید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...