لوگو ایران ایمپلنت

تفاوت و مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

تفاوت ایمپلنت با بریج
آنچه می‌خوانید! ...

با از دست دادن دندان های طبیعی، حال به واسطه ضربات شدید و یا کشیدن دندان بدون درد، معروف ترین گزینه های کاشت دندان روبروی انسان گذاشته می شود.

ایمپلنت دندان و بریج دندان نیز نمونه ای از روش های کاشت دندان می باشد. هر کدام از کاشت ایمپلنت دندان و بریج دندان دارای مزایا و نکته های خاص به خود هستند که در ادامه مرکز ایران ایمپلنت تفاوت ایمپلنت با بریج را برایتان بازگو خواهد کرد.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان به طور معمول از سه روکش دندان برای قسمت هایی که شکاف های دندان را به وجود آورده اند، ساخته می شود.

در مرکز ایران ایمپلنت، مدل مینای دندان را از دندان های مجاور فضای خالی، تراش روکش دندان داده و خارج می کند. انجام این عمل باعث می شود بریج دندان بر روی آن قرار گیرد. همانند قطعات پازل که بر روی هم جور می شوند، بریج دندان با دندان های طبیعی فرد منطبق می شود.

با قرار گیری روکش در وسط فضای خالی دندان، دهان پر می شود. در واقع این روکش بر روی دندان نیست بلکه بر روی لثه قرار می گیرد.

ایمپلنت دندان چسیت؟

از ایمپلنت جهت پر کردن یک یا چند دندان از دست رفته یا پوسیده که قابل ترمیم نیست، کمک گرفته می شود. با استفاده از کاشت ایمپلنت دندان، استخوان فک به تدریج جمع شده و تاثیر بسزایی برای دندان های دیگر دارد.

تفاوت ایمپلنت با بریج

تفاوت ایمپلنت و بریج در زمان کاشت

به طور معمول برای نصب بریج دندان حدود دو هفته در دو جلسه نیاز است. جلسه اول تقریبا به شکل دهی دو دندان باقی مانده مجاور اختصاص پیدا می کند که برای بریج حکم محافظ و لنگر را دارند.

پس از آن

قالب دندان آماده شده و بریج موقت تهیه می گردد. قالب تهیه شده از طریق دندانپزشک تحویل لابراتوار دندان داده شده و با کمک فناوری CAD/CAM از دندان ها یک نمونه دیجیتال تهیه می شود. پس از دو هفته بریج موقت برداشته و بریج اصلی کار گذاشته می شود.

در خصوص  مراحل کاشت ایمپلنت بایستی گفت چون دو نوع کاشت ایمپلنت فوری دندان و کاشت ایمپلنت معمولی وجود دارد نمی توان با بریج مقایسه کرد.

اما در کاشت ایمپلنت فوری در همان جلسه که کشیدن دندان توسط دندانپزشک ماهر انجام می شود، کاشت ایمپلنت نیز امکان پذیر است.

6 مزیت ایمپلنت نسبت به بریج دندان

طبق نظر متخصص مرکز ایران ایمپلنت، مزایای ایمپلنت دندان فوری در مقایسه با بریج دندان را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

1) طول عمر بالا

زمانی که عمل کاشت ایمپلنت انجام می شود کار اصلی بیمار آغاز می شود. درصورتی که مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت دندان به طور مرتب و روتین وار رعایت شود طول عمری در حدود 30 سال خواهد داشت.

اما در بریج دندانی

با وجود رعایت تمامی پروتکل های بهداشت و دهان بیشترین طول عمر آن در حدود 10 سال مفید خواهد بود. پس از این مدت بیمار مجبور به تعویض بریج دندانی خواهد بود.

2) هزینه کاشت

هزینه و قیمت ایمپلنت به هنگام کاشت برای بیمار شاید گران و زیاد باشد اما در ادامه هزینه های مازادی نخواهد داشت. عدم ترمیم، تعویض و چکاپ های هر ماهه بخشی از این هزینه ها بوده که شامل ایمپلنت دندان نمی شود.

این مورد را می توان یک عنصر کلیدی در مزیت ایمپلنت در مقایسه با بریج دندان دانست.

اما در بریج دندانی به تدریج فرد هزینه گزافی را پرداخت می کند. در ابتدای کار بریج هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دندان دارد. اندکی تامل در برنامه های بعد از قبیل تعویض و ترمیم بریج دندان نظرتان را در مورد ارزان بودن بریج تغییر خواهد داد.

3) مراقبت های پس از کاشت

تفاوت ایمپلنت با بریج به این دو مورد ختم نمی شود. جایگیری هر واحد ایمپلنت دندان در جای مخصوص خود و عدم این امتیاز در بریج به هنگام نخ کشیدن و مسواک زدن به خوبی مشهود است.

دندانپزشک ماهر سه تاج دندان را در بریج بهم متصل می کند و همین امر باعث می شود که به هنگام مسواک و نخ دندان زدن بیمار دچار مشکل شود.

4) زیبایی

در اینکه دندان ها زیبایی صورت را دو چندان می کنند، شکی وجود ندارد. بریج دندان زیبایی خاص خود را به ظاهر بیمار می بخشد اما ایمپلنت دندان این زیبایی را چندبرابر می کند.

5) علت پزشکی و علمی

مزیت ایمپلنت در مقایسه با بریج دندان در سالم ماندن دندان های دیگر است. برای کاشت بریج متخصص مجبور خواهد بود که حداقل دو دندان همجوار را اندکی تراش دهد تا پایه بریج به خوبی جای گیرد.

هر چند این تراش خوردگی زیاد نیست اما به هرحال دندان حالت سالم بودن خود را کمی از دست می دهد.

تفاوت ایمپلنت و بریج در این بخش اهمیت بیشتری به خود می دهد. هر واحد ایمپلنت به صورت مستقل و تحت یک پروتز محکم و مقاوم در استخوان فک کار گذاشته می شود. در این کاشت هیچ کدام از دندان های دیگر دچار آسیب دیدگی نخواهند شد.

از سوی دیگر برای بیمارانی که دندان های زیادی را از دست داده اند، روش کاشت بریج چندان مناسب نیست. در این حالت هیچگونه پایه انتهایی برای قراردادن بریج وجود ندارد. اما در ایمپلنت دندان فرقی ندارد کدام قسمت از دهان دچار نقص و کمبود دندان شده است.

6) قدرت جویدن

در این قسمت نمی توان هیچ کدام از ایمپلنت و بریج را همانند قدرت دندان طبیعی برای جویدن دانست. اما با این حال مزیت ایمپلنت در مقایسه با بریج دندان را به هنگام جویدن غذا و میوه به خوبی می توان حس کرد.

ایمپلنت بهتره یا بریج؟

برای انتخاب ایمپلنت یا بریج که کدام را انجام دهید لازم است که با پزشک معالج خود مشورت کنید. در دندانپزشکی با توجه به شرایط دندانی، تعداد دندان مورد نیاز برای کاشت، مقدار هزینه و دیگر موارد نوع کاشت را به بیمار پیشنهاد می دهد.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید