لوگو ایران ایمپلنت

پیوند استخوان فک پایین

پیوند استخوان فک پایین
آنچه می‌خوانید! ...

پیوند استخوان فک پایین چیست؟ چرا به پیوند استخوان نیاز پیدا می کنیم؟ مزایای جراحی پیوند استخوان چیست؟ نحوه انجام پیوند استخوان در فک پایین به چه صورتی انجام می شود؟ انواع پیوند استخوان کدام است؟ برای رسیدن به جواب تمامی این سوال ها با مرکز ایران ایمپلنت همراه باشید.

پیوند استخوان فک پایین یک روش جراحی است که به منظور جبران از دست رفتن استخوان در ناحیه پایین فک انجام می‌شود. این روش بهبود عملکرد فک پایین را ایجاد می‌کند و قابلیت حمل بیشتری برای دندان‌های مصنوعی فراهم می‌کند.

پیوند استخوان فک

اکثر مردم بر این باور هستند که استخوان جسمی سخت بوده که امکان تغییر آن وجود ندارد. اما بدانید براساس عمل پزشکی، استخوان های انسان در طول زندگی دست خوش تغییرات قرار می گیرد.

استخوان فک پایین نیز از این قضیه مستثنی نیست. احتمال تحلیل رفات استخوان فک در اثر عوامل مختلف از جمله بیماری لثه یا از بین رفتن دندان ها وجود دارد. از این رو نیاز است که فرد برای جراحی پیوند استخوان فک پایین اقدام کند.

پیوند استخوان به هنگام کاشت ایمپلنت دندان بیشتر مورد نیاز است. یکی از شرایط کاشت ایمپلنت دندان، داشتن استخوان های محکم برای جایگذاری پایه ایمپلنت است. برای افرادی که از تحلیل استخوان رنج می برند و یا به بیماری های لثه دچار شده اند، نیاز است که حتما نسبت به انجام جراحی پیوند استخوان بخصوص فک پایین اقدام کنند.

مراحل انجام پیوند استخوان فک پایین

بیمارانی که برای جراحی پیوند استخوان به مرکز ایران ایمپلنت مراجعه می کنند، در ابتدا توسط متخصص معاینه می شوند. متخصص پیوند استخوان در اکثر مواقع برای افرادی که به بیماری پریودنتال دچار شده اند و دندان های آن ها در شرایطی بدی قرار دارد، پیوند استخوان را تجویز می کند.

دندانپزشک تشخیص خود را با کمک رادیوگرافی پانورکس و سی تی اسکن قطعی کرده و میزان مورد نیاز به استخوان و نوع آن را اعلام می کند.

به هنگام جراحی نیاز است که لثه از دندان تا زمان رسیدن به ریشه و استخوان دندان، جدا شود. در این مرحله نوبت به تمیز کردن ریشه می رسد. با دقت فراوان تمام ضایعات موجود در استخوان برداشته و جای خالی توسط مواد پیوندی پر خواهد شد. مواد پیوند را با کمک غشا می پوشانند. پس از قرارگیری پیوند در جای خود، لثه به محل درمان شده دوباره بخیه زده می شود.

ارزیابی بیمار:

پیش از جراحی، بیمار تحت ارزیابی دقیقی قرار می‌گیرد تا سازگاری بیمار با پیوند استخوان مشخص شود.

برداشتن استخوان:

در این مرحله، استخوان مصنوعی یا استخوان از دیگر ناحیه‌های بدن برای جایگزینی استخوان گمشده در ناحیه پایین فک برداشته می‌شود.

انجام جراحی پیوند:

پس از برداشتن استخوان، جراحی پیوند استخوان با استفاده از تکنیک‌های جراحی مناسب انجام می‌شود تا استخوان جدید به صورت محکم به محل مورد نیاز انتقال یابد.

بخیه های قابل جذب

در اکثر مواقع از بخیه های قابل جذب استفاده می شود. در صورتی که بخیه قابل جذب بکار گرفته نشود، 7 الی 10 روز بعد تمامی بخیه ها کشیده می شود. در طول این مدت نیاز است که بیمار تحت نظر متخصص باشد که از درمان و تنظیم رشید استخوان اطمینان حاصل کند. طول مدت زمان خود جراحی حدود یک ساعت است. اما قرارگیری استخوان و بافت نرم در مکان مورد نظر نیاز به یک پروسه 6 الی 9 ماهه دارد. در طول این مدت دندان به فک دوباره متصل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: پیوند استخوان در غرب تهران کجا انجام می شود؟

مزایا و معایب پیوند استخوان فک پایین

مزایا:

  • ایجاد پایه مستحکم برای دندان‌های مصنوعی
  • بهبود عملکرد و قابلیت حمل فک پایین

معایب:

  • هزینه بالا
  • مدت زمان طولانی برای بهبود
  • خطر عفونت و عوارض جراحی

3 نوع پیوند استخوان را بشناسید!

انواع مختلف پیوند استخوان برای فک پایین و فک بالا وجود دارد که متخصص براساس نیاز بیمار و تشخیص خود آن را به کار می برد. مانند:

1) استخوان خود بیمار یا اتوگراف

در این نوع، به جای استفاده از استخوان دیگران و یا استخوان مصنوعی، از استخوان های خود بیمار استفاده می شود. در این حالت علاوه بر تسریع شدن روند بهبود و پیوند، از انتقال بیماری جلوگیری می شود. از چانه یا راموس در فک پایین، لگن یا استخوان ساق که درشت نی می باشد، می توان برای پیوند استخوان استفاده کرد.

عمل پیوند استخوان فک
عمل پیوند استخوان فک

2) استخوان شخص دیگر یا آلوگرافت

برای افرادی که شرایط استفاده از استخوان خود برای پیوند استخوان فک پایین را ندارند، از آلوگرافت کمک می گیرند. در این نوع از استخوان بدن شخص دیگری پیوند را برمی‌دارند. استخوان مورد نیاز از بدن یک متوفی تامین شده و در بانک بافت نگه داری می شود.

زمانی که بیمار به آن نیاز داشته باشد

از بانک برداشته و پیوند زده می شود. در این روش استخوان پیوندی همیشه در دسترس بوده و نیازی به انتظار نیست. علاوه براین بیمار نیاز به جراحی دوم نیز نخواهد داشت. اما در نظر داشته باشید که انجام برخی آزمایشات برای پیشگیری از انتقال بیماری در این حالت مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: پیوند استخوان فک بالا

3) زنوگرافت یا مواد معدنی استخوان طبیعی

زنوگرافت یا مواد معدنی استخوان طبیعی به صورت استریلیزه وجود دارد. در این حالت تمام مواد آلی حذف شده و بدون هیچ کم و کاستی برای بیمار کاشت می‌شود. این روزها استفاده از زنوگرافت بسیار شایع شده است.

زیرا هم به راحتی مورد دسترسی قرار می گیرد و از سوی دیگر بیمار نیاز به جراحی دوم پیدا نمی کند. از سوی دیگر دوره نقاهت بسیار کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: پیوند استخوان دندان جلو

آیا قصد مشاوره دارید؟

در صورتی که در مورد انجام پیوند استخوان با به صرفه‌ترین قیمت نیاز به مشاوره دارید، همین الان با کارشناسان ما تماس گرفته یا از طریق چت در سایت سوالات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

  1. آیا پیوند استخوان فک پایین دردناک است؟
    • بله، پس از جراحی ممکن است درد و مزاحمتی احساس شود که با استفاده از داروهای تسکین‌دهنده کاهش می‌یابد.
  2. چگونه مدت زمان بهبود پس از پیوند استخوان فک پایین است؟
    • معمولاً حدود چند ماه زمان می‌برد تا استخوان به طور کامل بهبود یابد و عملکرد فک پایین به حالت طبیعی برگردد.
  3. آیا همه افراد برای پیوند استخوان فک پایین مناسب هستند؟
    • بله، اما برای تعیین مراحل مناسب باید مشاوره با دندانپزشک انجام شود.
  4. چه عواملی باعث موفقیت یا شکست پیوند استخوان فک پایین می‌شوند؟
    • عواملی مانند سلامت عمومی بیمار و رعایت دقیق دستورات پس از جراحی می‌تواند بر موفقیت یا شکست پیوند تأثیرگذار باشد.
Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید