لوگو ایران ایمپلنت

تفاوت روکش زیرکونیا با پی اف ام PFM

روکش-زیرکونیا-و-روکش-PFM.
آنچه می‌خوانید! ...

اگر می خواهید از تفاوت روکش زیرکونیا و روکش pfm مطلع شوید و دلایل شکستن روکش ایمپلنت را بدانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را از آن استخراج نمایید.

روکش های دندانی از جمله راهکارهایی هستند که در علم دندانپزشکی برای ترمیم دندان های از دست رفته و از آسیب  دیده مورد استفاده قرار می گیرند و به کمک آن می توان از دندان های آسیب دیده به مدت بسیار بیشتری استفاده کرد و از نیاز به دندان مصنوعی بی نیاز شد.

روکش های دندانی انواع مختلفی دارند که دو نوع از آنها روکش زیرکونیا و روکش pfm هستند.

زمانی که روکش زیرکونیا همانند این روزها سرزبان ها قرار نگرفته بود، اولین انتخاب تمامی متقاضیان روکش دندان، روکش PFM بود.

اما با ورود زیرکونیا اوضاع فرق کرد و سبب شد که بیماران به مقایسه و ارزیابی تفاوت روکش زیرکونیا و روکش PFM بپردازند. در ادامه مرکز ایران ایمپلنت با ارائه توضیحات کامل انتخاب را برای شما همراهان همیشگی راحت کرده است.

7 مرحله نصب روکش دندان چگونه است؟

روکش دندان به صورت کلی در هر نوعی که باشد، باید با مراحلی به شرح زیر نصب شود:

  1. تراشیدن دندان
  2. قالبگیری کردن از دندان تراش خورده
  3. انتخاب رنگ روکش متناسب با دندان های مجاور
  4. انتقال دادن قالب ها به لابراتوار
  5. امتحان کردن فریم فلزی و یا زیرکونیوم در یک جلسه
  6. امتحان کردن پرسلن در یک جلسه
  7. تحویل دادن روکش مورد نظر به بیمار

روکش PFM چیست؟

اگر سابقه انجام انواع روکش دندان را داشته باشید قطعا مشاهده کرده اید که در بیشتر مراکز دندانپزشکی روکش PFM به چشم می خورد. هر چند این مدل از روکش از فلز ریزی برخودار است اما استحکام روکش موقت ایمپلنت را تضمین می کند.

روکش پی اف ام که مخفف روکش سرامیکی متصل به فلز است، تلقی از سرامیک و فلز می باشد. قسمتی از روکش که از سرامیک ساخته شده رنگی همانند رنگ دندان را دارد اما قسمت فلزی آن تیره بوده و خط لثه را نشان می دهد.

در بیشتر مواقع پیشنهاد روکش پی اف ام برای افرادی بوده که قصد دارند ظاهر طبیعی و قدرت اصلی دندان های خود را حفظ کرده باشند.

فلزی که به سرامیک می چسبد سبب خواهد شد که روکش برای چندین سال دوام داشته باشد و هیچ گونه هزینه بعدی برای بیمار نداشته باشد. مزایا و کارایی مثبت روکش PFM سبب شده است که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا طرفدار خاص خود را پیدا کرده باشد.

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کاشت روکش پی اف ام موجب خواهد شد که تا 30 سال از مزایای آن بهره ببرید. سابقه پر افتخار این روکش به حدود 60 سال قبل باز می گردد که دندانپزشکان از آن استفاده می کردند.

تفاوت روکش زیرکونیا و روکش PFM را می توان در ترکیبات آنها بیشتر می توان مشاهده کرد.

برای ساخت پی اف ام از سه مقوله بسیار مهم از جمله آلیاژ قیمتی، آلیاژ نیمه قیمتی و آلیاژ غیر قیمتی کمک می گیرند. در نظر داشته باشید در برخی مواقع از آلیاژ غیرقیمتی به عنوان فلز پایه نیز یاد می شود. مقدار آلیاژ قیمتی کمتر از 25 درصد است.

روکش زیرکونیا چیست؟

یکی از بهترین روکش ایمپلنت دندان که در مرکز ایران ایمپلنت می توانید پیدا کنید، روکش زیرکونیا بوده که رنگی روشن دارد. زیرکونیا به عنوان یک فلز بسیار سخت و از نظر شیمیایی خنثی در وسایل الکترونیکی مانند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

دوام بسیار بالای زیرکونیا سبب شده که در علم دندانپزشکی مورد توجه قرار گیرد. علاوه براین می توان سازگاری آن را با بافت بدن و عدم تحریک بدن را از جمله مزایا و کاربردهای روکش زیرکونیا دانست.

شباهت زیاد ظاهر این روکش به دندان طبیعی بیمار سبب شده که متخصص مرکز ایران ایمپلنت آن را همانند دندان ها تنظیم کند و تفاوتی به چشم نیاید. علت انتخاب روکش زیرکونیا این روزهای بیماران به دلیل مقاومت تغییر رنگ این ماده بوده و استفاده از آن برای دندان های عقب می باشد.

ترکیبات استفاده شده در روکش زیرکونیا شامل زیرکونیای جامد، زیرکونیا بسیار شفاف و زیرکونیا لایه ای می باشد. زیرکونیا جامد یک ماده یکپارچه و قوی و مناسب برای بیمارانی که عادت به دندان قروچه دارند. علاوه براین برای تهیه روکش و پل عقبی این نوع از روکش انتخاب بهتری خواهد بود.

زیرکونیای شفاف از نظر استقامت از روکش پی اف ام بهتر است. زمانی که بیمار نیاز به روکش و پل دندانی داشته و میخواهد یک لایه سرامیک نیز وجود داشته باشد، از زیرکونیا لایه ای استفاده می کند.

2 نوع روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا به صورت کلی دارای دو نوع مختلف به شرح زیر است:

1) روکش جامد

روکش های زیرکونیای جامد سخت تر و مقاوم تر از روکش های خیلی شفاف هستند و در مقابل جویدن غذا و خوردن مواد غذایی سخت مقاومت بیشتری دارند. ازاین نوع روکش زیرکونیا به علت مقاومت بسیار بالایی که دارد برای دندان های ضعیف استفاده می شود و به دلیل رنگ ماتی که دارد اغلب برای دندان های عقب به کار می رود.

2) روکش زیرکونیا خیلی شفاف

روکش های خیلی شفاف زیرکونیا بسیار شبیه به دندان های طبیعی فرد هستند و از زیبایی بسیار بالایی برخوردارند. به همین دلیل از این نوع روکش زیرکونیا معمولا برای دندان های جلویی استفاده می شود که علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد از استحکام بیشتری نیز در مقابل روکش های پی اف ام برخوردار است.

ویژگی های روکش زیرکونیا

شاید دیدن ویژگی ها و کاربردهای روکش زیرکونیا سبب شود براحتی به تفاوت روکش زیرکونیا و روکش PFM پی ببرید:

1) قدرت و استحکام زیاد
2) در برابر بافت نرم واکنش خوب از خود نشان می دهد
3) سازگاری آن با بدن و عدم واکنش آلرژیک در بیماران
4) مناسب برای بیمارانی که دوست دارند روکش کامل را انجام دهند
5) بر روی سطح دندان ها به راحتی قرار می گیرد به نوعی که لبه های آن از زیر لثه پیدا نیست
6) دارای قدرت و ماندگاری بسیار زیاد
7) استقامت بسیار خوب در برابر سرما و گرما
8) جهت نصب نیاز به آماده سازی خاص دندان نیست
9) مناسب بجهت پوشاندن تغییر دندان، اباتمنت دندان و ساختارهای فلزی دندان
10) از عقب رفتگی لثه جلوگیری می کند و از تغییر رنگ لبه ها جلوگیری می کند
روکش-زیرکونیا-و-روکش-PFM

معایب روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا در مقابل مزایایی که دارد از معایبی نیز برخوردار است که این معایب عبارتند از:

از اصلی ترین معایب روکش زیرکونیا این است که قیمت آن در مقایسه با سایر روکش های دندانی بیشتر است و از این رو ممکن است که هر کسی توانایی استفاده از این نوع روکش دندانی را نداشته باشد.

روکش زیرکونیا در صورتی که عملیات گلیز شدن بر روی آن صورت نگرفته باشد، ممکن است که باعث ایجاد سایش دندان های دیگر شود و مشکلاتی را برای دندان های دیگر ایجاد کند که در این صورت باید حتما روکش زیرکونیا را زیر نظر بهترین پزشکان نصب کنید و از آن استفاده کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری به عمل آید.

3 تفاوت مهم روکش زیرکونیا با روکش PFM

اگر بخواهیم به صورت دقیق و علمی روکش زیرکونیا را با روکش پی اف ام مقایسه کنیم بایستی آنها از نظر جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد.

1) استحکام بالا

استحکام روکش دندان را می توان از نظر مقاومت به شکست، مقاومت به سائیدگی و مقاومت خم شدگی مورد بررسی قرار داد.

در مقاومت به شکست میزان فشاری که به یک جسم وارد می شود جسم بدون تغییر باقی می ماند مورد ارزیابی قرار می گیرد. که در این مورد روکش زیرکونیا با استحکامی که در مقابل شکست از خود نشان داده است برتری خود را در این زمینه نسبت به روکش پی اف ام را اعلام کرده است.

درمقاومت به سائیدگی یا سایش باز دوبار زیرکونیا حرفی برای گفتن دارد. این ماده از نظر شیمیایی خنثی بوده و واکنش خاصی از خود نشان نمی دهد از این نسبت به سائیدگی مقاومت خاصی از خود نشان می دهد

مقام در مقابل خم شدگی نوع دیگر از مقایسه روکش زیرکونیا با روکش PFM است. طبق بررسی های علمی ثابت شده است که روکش زیرکونیا در برابر خمشدگی بسته به خالص بودن ماده بین 850 تا 1465 مگاپاسکال و در روکش پی اف ام بین 71 تا 419 مگاپاسکال از خود مقاومت نشان می دهد. که در این زمینه نیز زیرکونیا یک قدم جلوتر از روکش PFM می باشد.

2) زیبایی روکش

اگر بخواهیم از نظر زیبایی هم مقایسه ای انجام دهیم باید خاطر نشان بود که زیرکونیا باز یک گزینه بسیار مطلوب برای زیباسازی دندان بوده و لبخند جذابی را برای صورت شما به ارمغان خواهد آورد.

بدانید که روکش زیرکونیا به دلیل نداشتن فریم فلزی، می تواند در مقابل گذردهی طبیعی نور از خود قابلیت بالایی داشته باشد و برخلاف روکش PFM دندان ها را به صورت طبیعی تری نشان می دهد.

3) رسانایی کم حرارتی

روکش پی اف ام حالت فلزی داشته و سرما و گرما را به راحتی عبور می دهد. این خاصیت سبب خواهد شد که در مقابل گرما و سرما از خود حساسیت نشان دهد در حالی که روکش زیرکونیا نوعی اکسید و غیرفلز می باشد. همین گزینه سبب می شود که این نوع از روکش در مقابل سرما و گرما از خود واکنش نشان ندهد.

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص هزینه روکش ایمپلنت دندان که به صورت مستقیم با پرسنل مجرب مرکز ایران ایمپلنت تماس حاصل فرمایید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید