لوگو ایران ایمپلنت

چسب روکش ایمپلنت

چسب روکش ایمپلنت
آنچه می‌خوانید! ...

آیا می دانید چسب روکش ایمپلنت چیست؟ آیا می دانید از چسب روکش ایمپلنت برای چه کاری استفاده می شود؟ آیا از روکش دندان بعد از عصب کشی اطلاعاتی دارید؟

مزایای ایمپلنت دندان ایمپلنت دندان به عنوان بهترین جایگزین دندان های از دست رفته از جنس تیتانیوم ساخته شده و با بدن بیمار سازگاری کامل دارد. ایمپلنت از اباتمنت و تاج دندان مصنوعی به نام روکش ایمپلنت تشکیل شده است. نحوه اتصال روکش ایمپلنت به دو صورت امکان پذیر است.

اتصال با استفاده از پیچ و با روش پیچ شونده، و یا اتصال با چسب شونده وجود دارد. به طور معمول چسب روکش ایمپلنت دندان در بیشتر موارد و با توجه به شرایط بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. مرکز ایران ایمپلنت در ادامه توضیحات کامل در خصوص چسب روکش ایمپلنت ارائه خواهد کرد.

4 نوع چسب روکش ایمپلنت دندان

این نوع چسب روکش ها به شرح زیر است:

1) زینک پلی کربوکسیلات

زینک پلی کربوکسیلات دارای زمان کارکرد کوتاهتری نسبت به زینک فسفات دارد. متخصص ایمپلنت دندان در صورت برداشتن چسب قبل از سخت شدن نهایی، ماده را از مارجینها می کشد. در صورتی که مارجین باقی بماند، گیرپلاک ایجاد شده و با سخت شدن کامل آن، در زمان برداشتن زحمت بیشتری را خواهد داشت. علاوه بر زحمت امکان خراشیدن قطعات ایمپلنت دندان وجود دارد.

2) سمان زینک فسفات

علت انتخاب سمان زینک فسفات جهت سمان دائم پروتزهای ثابت متکی بر ایمپلنت در مواقعی بوده که گیر بیشتری دارد. با استفاده از یک اسلب سرد شده متخصص ایمپلنت می تواند کارکرد آن را هم افزایش دهد.

3) سمان گلاس آینومر

گلاس آینومر جزو سمان یا چسب های دائم در پروتزهای متکی بر دندان بوده که به دلیل آزاد کردن فلوراید می تواند خاصیت ضدپوسیدگی داشته باشد.

4) سمان رزینی

اگر به دنبال یک چسب روکش ایمپلنت با استحکام فشاری و کششی هستید بهتر است که سمان رزینی را انتخاب کنید. در صورتی که بیمار می داند در آینده تمایلی به برداشتن روکش ایمپلنت دندان ندارد، از سمان رزینی استفاده می کند. فراموش نکنید که بایستی اضافات سمان رزینی پیش از سفت شدن برداشته شود.

بیشتر بخوانید: قیمت و هزینه روکش دندان

اتصال روکش ایمپلنت با چسب مخصوص

زمانی که بیمار برای اتصال روکش ایمپلنت دندان خود، چسب روکش ایمپلنت دندان را انتخاب می کند، می تواند از مزایا و امتیازات زیادی نیز برخوردار باشد.

در نظر داشته باشید که

روکش ایمپلنت دندان که با چسب متصل می شود قابلیت اصلاح پذیری را دارد و علاوه براین بیمار می توان آن را ترمیم و یا بازیافت نماید. فراموش نکنید که چسب به کار رفته در روکش ایمپلنت دندان با چسب های عادی تفاوت زیادی خواهد داشت.

از نظر زیبایی

باید گفت که روکش موقت ایمپلنت دندان متصل شده با چسب مخصوص، دارای زیبایی و جذابیت های خاص خود می باشد. در این روش دیگر خبری از حفره های پیچ وجود ندارد و روکش ایمپلنت دندان یکدست می باشد. از سوی دیگر این نوع روکش از مقاومت خاصی در برابر فشارهای جویدن یا حتی دندان قروچه برخوردار است.

از دیگر عوامل انتخاب بیمار برای اتصال با چسب روکش ایمپلنت، نگهداری و عمر روکش ایمپلنت می باشد. این نگهداری و دوام به دلیل ارتفاع اباتمنت، درجه Taper ، مقدار سطح و میزان ناهمواری می باشد.

برای اینکه روکش ایمپلنت دندانی که با چسب متصل شده است، شل نشده و مقاومت خود را داشته باشد باید ارتفاع دیواره اباتمنت آنقدر کافی باشد که به خوبی داخل آرک قالب جای گیرد.

چسب روکش ایمپلنت دندان

عوارض چسب روکش ایمپلنت

استفاده از چسب روکش ایمپلنت در برخی از مواقع با عوارضی همراه است که مهارت و دقت دندانپزشک مربوطه در نصب روکش ایمپلنت و استفاده از چسب روکش ایمپلنت در بروز عوارض ناشی از چسب بسیار موثر است.

گاهی اوقات به علت وجود بقایای چسب روکش ایمپلنت بر روی دندان، بافت نرم و استخوان لثه دچار آسیب می شود و تحلیل می رود که بروز این مساله می تواند زیبایی ظاهری اشخاص را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین لازم به ذکر است که چسب روکش ایمپلنت به عنوان یک محل مناسب برای رشد پلاک و جرم در نظر گرفته می شود که در صورت استفاده از چسب روکش امکان ایجاد شدن پلاک و جرم وجود خواهد داشت.

چسب روکش ایمپلنت را می توان به عنوان یکی از مهم ترین دلایلی دانست که باعث با شکست مواجه شدن ایمپلنت می شود که این مساله در طولانی مدت مشخص می شود و به سرعت بروز نمی کند.

با این وجود بدترین عارضه ای که به علت استفاده از چسب روکش ایمپلنت ممکن است اتفاق بیفتد، تحلیل رفتن استخوان هایی که در مجاورت ایمپلنت قرار دارند، می باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل نصب روکش ایمپلنت

سوالات متداول

ناموفق بودن ایمپلنت به علت استفاده از چسب روکش

چگونه می توان از ناموفق بودن ایمپلنت به علت استفاده از چسب روکش جلوگیری کرد؟

از مهم ترین مسائلی که می تواند به جلوگیری از ناموفق بودن کاشت ایمپلنت بر اثر استفاده از چسب روکش ایمپلنت کمک کند، بهره بردن از تخصص و مهارت یک دندانپزشک بسیار حرفه ای و کار بلد است که امور مربوط به ایمپلنت و چسب زدن روکش ایمپلنت را بسیار با دقت و تمرکز انجام دهد تا هیچ چسب اضافی در اطراف ایمپلنت وجود نداشته باشد.

همچنین در این خصوص بهتر است که بعد از کاشت ایمپلنت عکسبرداری از لثه و دندان انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ چسب اضافی در اطراف دندان و لثه قرار ندارد.

از راهکارهای دیگری که برای پیشگیری از بروز این اتفاق وجود دارد، استفاده از اباتمنت سفارشی است تا به کمک آن بتوان از پاک کردن کامل چسب اطمینان حاصل کرد. در صورتی که اباتمنت به خوبی ساخته شده باشد، تمیز کردن چسب اضافی بسیار راحت تر است.

در صورت دردساز شدن چسب روکش ایمپلنت چه باید کرد؟

اگر به هر دلیلی چسب اضافی ایمپلنت باعث ناموفق شدن نتیجه حاصل از کاشت ایمپلنت شد، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کرد تا دندانپزشک با برداشتن چسب اضافی از بروز آسیب های جدی تر جلوگیری کند.

در ادامه دندانپزشک باید ایمپلنت را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده، پاکسازی کند و بافت های تخریب شده را بردارد.

برای پیشگیری از بروز این اتفاقات بیمار نیز می تواند نقش موثری داشته باشد بدین شکل که تمامی دستور های تجویز شده توسط دندانپزشک را رعایت کند و مراقبت های خانگی را به درستی انجام دهد.

اگر هیچ یک از این راهکار ها مناسب نباشند و باز هم مشکلاتی در خصوص چسب روکش ایمپلنت ایجاد شود، ممکن است که در این شرایط به انجام یک جراحی مجدد نیاز باشد.

آیا می توان چسب روکش را در خانه استفاده کرد؟

بسیاری از افراد در مواقعی که با بروز مشکلات در چسب دندان خود مواجه می شوند، اقدام به تهیه چسب روکش ایمپلنت می کنند تا خودشان روکش ایمپلنت را مجددا در جایگاه خود قرار دهند.

اما با در نظر گرفتن مطالبی که در خصوص اهمیت چسب روکش ایمپلنت و عوارض آن مطرح کردیم، به شما توصیه می کنیم که از انجام خودسرانه این کار پرهیز کنید و در صورت بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کنید تا مشکل ایجاد شده توسط دندانپزشک مربوطه درمان گردد.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید