لوگو ایران ایمپلنت

ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان
آنچه می‌خوانید! ...

اهمیت ایمپلنت دندان زمانی مهم خواهد شد که شما یک یا چند دندان خود را کشیده یا در اثر عوامل مختلف از دست داده باشید.

کاشت ایمپلنت بعد از گذشت چند ماه (معمولاً 3 تا 6 ماه)، ایمپلنت در جای خالی دندان کاشته می شود. اما روشی جدید امکان ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان وجود دارد که در آن، ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان در جای خالی آن کاشته می شود.

کشیدن دندان و ایمپلنت همزمان

همیشه این سوال پیش خواهد امد که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان و انجام مراحل پیوند استخوان چه وقتی است؟ شاید مناسب ترین جواب را از زبان یک ایمپلنتولوژیست بشنوید. باید خاطرنشان کرد که برنامه ریزی برای درمان با روش کاشت ایمپلنت دندان در شرایطی بیمار تمام گزینه های لازم برای کاشت را داشته باشد، توسط ایمپلنتولوژیست تعیین می گردد.

وقتی صحبت از

شرایط به میان می آید باید عوامل زیادی مانند میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک را در ذهن تداعی کرد. این موارد با کمک عکس اشعه ایکس قابل بررسی است و با استفاده از سی تی اسکن مشخص می شود. برای کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان نیز باید تمامی این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

تمامی این بررسی ها و ارزیابی ها دید خوبی نسبت به تراکم استخوان به متخصص ایمپلنت خواهد داد که در نهایت باعث می شود که متخصص با توجه به سنجیدن شرایط محل کاشت بهتر تصمیم گیری کند.

در بیشتر مواقع دندانپزشک تمایل دارد که عمل کشیدن دندان و ایمپلنت همزمان با هم برای بیمار انجام دهد. در مواردی که دندان بیمار دارای عفونت نباشد و استخوان فک سالم باشد عمل کاشت را نباید به تاخیر انداخت.

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت به نوع ایمپلنت بستگی دارد:

ایمپلنت معمولی:

در ایمپلنت معمولی، بعد از کشیدن دندان، باید حداقل 2 ماه صبر کرد تا لثه ها التیام یابند. سپس، ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود و باید 3 تا 4 ماه دیگر صبر کرد تا ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد. در نهایت، تاج دندان روی ایمپلنت قرار می گیرد.

  • حداقل 2 ماه: در این روش، بعد از کشیدن دندان، باید 2 تا 3 ماه صبر کرد تا لثه ها التیام یابند و سپس ایمپلنت کاشته می شود.
  • 4 تا 6 ماه: در برخی موارد، ممکن است 4 تا 6 ماه طول بکشد تا لثه ها به طور کامل بهبود پیدا کنند و برای کاشت ایمپلنت آماده شوند.

ایمپلنت فوری:

در ایمپلنت فوری، بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود. این روش برای افرادی مناسب است که از نظر سلامت دهان و دندان در وضعیت مطلوبی هستند و استخوان فک کافی دارند.

  • بلافاصله بعد از کشیدن دندان: در این روش، ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان در جای خود قرار می گیرد.
  • موارد خاص: ایمپلنت فوری برای همه افراد مناسب نیست و فقط در شرایط خاص، مانند وجود استخوان کافی و سلامت لثه ها، قابل انجام است.

مزایای ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان:

  • کاهش زمان درمان: با ایمپلنت همزمان، نیاز به صبر کردن برای التیام جای خالی دندان نیست و کل فرآیند درمان در یک جلسه انجام می شود.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک: کشیدن دندان می تواند باعث تحلیل استخوان فک شود. ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان، به حفظ استخوان فک کمک می کند.
  • بهبود زیبایی: ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان، از افتادگی لثه و تغییر شکل ظاهری دهان جلوگیری می کند.

شرایط کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

قرار گرفتن ایمپلنت فوری یا ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان در موارد مختلفی انجام می شود. این موارد شامل 5 گزینه های زیر است:

کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان، روشی ایده آل برای جایگزینی سریع دندان های از دست رفته است. اما این روش برای همه افراد مناسب نیست و شرایط خاصی دارد.

شرایط عمومی:

  • سلامت عمومی: فرد باید از نظر سلامتی عمومی در وضعیت مطلوبی باشد.
  • سلامت دهان و دندان: فرد باید از نظر سلامت دهان و دندان در وضعیت مطلوبی باشد و بیماری های لثه ای فعال نداشته باشد.
  • عدم وجود عفونت: در محل کشیدن دندان، نباید عفونتی وجود داشته باشد.
  • استخوان کافی: باید استخوان کافی برای لنگر انداختن ایمپلنت وجود داشته باشد.
  • دندان های سالم: دندان های مجاور محل کشیدن دندان باید سالم باشند.

موارد منع:

  • بیماری های خاص: افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی، باید قبل از کاشت ایمپلنت با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف داروها: مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون، می تواند بر روند کاشت ایمپلنت تاثیر بگذارد.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می تواند به روند بهبودی بعد از کاشت ایمپلنت آسیب برساند.

مشورت با دندانپزشک:

قبل از تصمیم به ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان، حتماً با یک دندانپزشک مجرب و متخصص مشورت کنید. دندانپزشک با بررسی شرایط شما، می تواند تعیین کند که آیا شما کاندیدای مناسبی برای این روش هستید یا خیر.

عدم ایمپلنت همزمان با کشیدن

عدم کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن برخی دندان ها در موارد خاص مانند کاشت ایمپلنت دندان های خلفی که دارای چند ریشه هستند بخصوص دندان هایی که دارای دو یا سه ریشه هستند، بهتر است عمل کاشت ایمپلنت دندان حدود 6 هفته به تاخیر انداخت. به طور معمول پس از کشیدن دندان عمل تحلیل لثه ها به مرور اتفاق می افتد که هزینه کاشت ایمپلنت دندان را برای بیمار چند برابر خواهد کرد.

از این بهترین متخصص ایمپلنت در تهران تمام تلاش خود را انجام خواهد داد که در بهترین زمان ممکن کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد.

متخصص ایمپلنت تمام تلاش خود را انجام خواهد داد که بلافاصله پس از کشیدن دندان عمل کاشت را انجام دهد. با بررسی شرایط کاشت و مهیا بودن عمل جایگزینی دندان انجام شده و همچنین باعث افزایش طول عمر روکش ایمپلنت می شود.

موارد منع ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان:

  • عفونت لثه: در صورت وجود عفونت لثه، ابتدا باید عفونت درمان شود.
  • عدم وجود استخوان کافی: در صورت عدم وجود استخوان کافی، ممکن است نیاز به پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت باشد.
  • بیماری های خاص: افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی، باید قبل از کاشت ایمپلنت با پزشک خود مشورت کنند.
ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

طول عمر ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

تخمین طول عمر ایمپلنت دندان به نحوه نگهداری بیمار بستگی دارد. اما از نظر متخصص طول عمر آن شبیه به طول عمر یک دندان معمولی است. یک دندان معمولی را نگهداری صحیح و مراقبت های روزانه می توان تا آخر عمر داشت. ایمپلنت پس از کشیدن دندان نیز چنین شرایطی را دارد.

به طور کلی، طول عمر ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان، بین 10 تا 15 سال است. با مراقبت های صحیح، این طول عمر می تواند تا 20 سال یا بیشتر نیز افزایش یابد.

نحوه کاشت ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز است که ابتدا وضعیت دندان ها مورد بررسی قرار گیرد. در شرایطی که تشخیص داده شود که امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد همزمان با کشیدن دندان ها و با کمک بی حسی موضعی عمل کاشت انجام می شود.

برای کشیدن دندان متخصص ابتدا لثه اطراف دندان های خراب را کنار می زند و پس از آن دندان پوسیده را بیرون می کشد. چنانچه دندان دارای چندین ریشه باشد بهتر است که این ریشه ها از هم تفکیک شده و به صورت تک تک آن را بیرون کشید.

پس از آن

متخصص برای کاشت از جمله ایمپلنت بگو آلمان Bego یا ایمپلنت به روش پانچ و محل مناسب قرارگیری وضعیت مناسب محل کاشت را مورد بررسی قرار می دهد در صورت تایید عمل کاشت انجام خواهد شد. فراموش نکنید که در برخی موارد نیاز است که اندکی از استخوان مورد بازسازی قرار گیرد.

اقدامات پیش از کشیدن دندان

برای افرادی که تمایل به کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان دارند نیاز است که اقدامات خاصی را انجام دهند. برای نمونه پیش از کشیدن دندان واجب است که مراحلی را طی کنند. در این مراحل متخصص دندانپزشکی ابتدای امر عکس پرتوی ایکس از دهان و دندان تهیه کرده و براساس موقعیت دندانی و میزان خرابی دندان بهترین روش را برای کشیدن دندان انتخاب می کند.

در نظر داشته باشید که

متخصص ها شیوه ای را انتخاب می کنند که سریعترین راه التیام و بهبودی را داشته باشد. البته بهتر است بدانید که کشیدن دندان عقل با کشیدن دندان های دیگر اندکی تفاوت دارد زیرا انواع دندان عقل را داریم.

به طور معمول کشیدن دندان به 2 صورت امکان پذیر است:

1) کشیدن ساده دندان

در این نوع و روش کشیدن دندان پس از مشاهده عکس های تهیه شده موقعیت دندانی مشخص شده و به صورت ساده و با کمک ابزاری به نام الواتور دندان بیمار لق می شود و پس از آن از فورسپس استفاده کرده تا آن را خارج کند.

2) کشیدن دندان با کمک جراحی

کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان کار را برای بیمار راحت تر خواهد کرد اما در این میان جراحی خود به تنهایی یک فرایند پیچیده است. جراحی را زمانی انجام می دهند که دندان از سطح لثه شکسته باشد یا از آن بیرونن نزده باشد.

روند کار به این صورت است که متخصص یک برش کوچک بر روی لثه ایجاد کند. در برخی شرایط مورد نیاز است متخصص بخشی از استخوان پیرامون دندان نیز خارج شود و یا دندان به چند تکه تقسیم شود تا بتوان آن را خارج کند.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید