لوگو ایران ایمپلنت

آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟

آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟
آنچه می‌خوانید! ...

آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟ آیا ایمپلنت باعث ایجاد سرطان دهان یا کارسینومای دهان می شود؟ احتمال اینکه ایمپلنت باعث سرطان شود، چقدر است؟

این تنها بخشی از چند سوالی است که به هنگام مراجعه به مرکز ایران ایمپلنت بیماران از متخصص ایمپلنت می پرسند. اگر شما هم به دنبال جواب این سوالات هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

نگرانی مردم از ابتلا به کارسینومای دهان باعث می شود که برای کاشت ایمپلنت دندان دچار تردید شوند.

متخصص های ایمپلنت و حتی متخصصین سرطان به تمام افرادی که برای کاشت ایمپلنت اقدام می کنند، اطمینان خاطر می دهند که ایمپلنت دندان سرطان زا نیست. اما با این وجود باز اندکی ترس برای مراجعین وجود دارد.

از نظر علم پزشکی

سلول های موجود در سطح و لایه های میانی پوست، به هنگام کاشت ایمپلنت دندان تحت تاثیر قرار می گیرند. کارسینوما زمانی که بروز پیدا می کند در پوست و سلول های آن رخنه می کند.

در برخی مواقع متاسفانه در تمام بدن بیمار نیز پخش می شود. همین امر باعث به وجود آمدن این ترس است که آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟

براساس تحقیقات انجام شده

بیشترین افرادی که به این نوع از سرطان ها دچار می شوند، اشخاص سیگاری یا معتاد به مشروبات الکلی هستند. البته این نکته را فراموش نکنید که با پیشرفت تکنولوژی تشخیص زودهنگام سرطان و راه درمان آن وجود دارد.

از این رو احتمال ابتلا به این نوع بیماری ها بسیار کمتر شده است.

ارتباط ایمپلنت دندان با سرطان

ایمپلنت دندان و ریسک سرطان:

تاکنون تحقیقات علمی بر این موضوع تا حد زیادی محدود است. اما تا کنون هیچ شواهد قاطعی برای اثبات ارتباط مستقیم بین ایمپلنت دندان و ابتلا به سرطان وجود ندارد.

تحقیقات علمی در این زمینه:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نصب ایمپلنت دندان به تنهایی ریسک ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عوامل محیطی و ژنتیکی می‌توانند نقشی در افزایش ریسک سرطان داشته باشند.

التهاب لثه اطراف ایمپلنت، کارسینوما دهان نیست

زمانی که فرد مراقبت های پس از ایمپلنت دندان را جدی نگیرد، احتمال التهاب لثه در اطراف ایمپلنت وجود دارد. در این حالت بافت نرم، سفت تر شده و استخوان شروع به تحریک شدن می کند.

با این وضعیت

بیمار دچار استرس می شود که آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟ آیا این التهاب همان سرطان است؟ بایستی گفت که تشخیص اشتباه بوده و تنها التهاب لثه است.

عوامل موثر در ریسک سرطان:

عوامل محیطی:

مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل، و تغذیه نامناسب از جمله عوامل محیطی هستند که می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

عوامل ژنتیکی:

فرایند‌های ژنتیکی و ارثی نیز می‌توانند نقش مهمی در ابتلا به برخی انواع سرطان ایفا کنند.

امکان بروز سرطان با ایمپلنت دندان وجود دارد؟

تا چه حد ایمپلنت دندان سرطان زا می باشد؟ براساس تحقیقات به عمل آمده و نتایج بررسی شده، مشخص شده است که کاشت ایمپلنت دندان هیچ ارتباطی با ابتلا به سرطان ندارد.

آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟

پیشگیری از ابتلا به بیماری های پس از کاشت ایمپلنت

اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که ایمپلنت دندان سرطان زا نیست، بایستی به چندین مورد بسیار دقت کنید. اول اینکه در انتخاب ایمپلنت دندان دقت زیادی داشته باشید.

همانگونه که می دانید

ایمپلنت به عنوان بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته شناخته شده است. این متد همانند دندان طبیعی در صورت دیده شده و همچون ریشه دندان اصلی نیز دارای پایه ایمپلنت محکمی می باشد.

از سوی دیگر

مزایای ایمپلنت دندان سبب شده است که فرد از ابتلا به بیماری های دیگر از جمله سرطان پیشگیری کند. کاشت ایمپلنت به رشد استخوان کمک کرده و از تحلیل رفتن آن نیز جلوگیری می کند. علاوه براین از آسیب رساندن به دندان های مجاور نیز مبرا می باشد.

نکته مهمی که باید به آن دقت کرد

خالی ماندن جای دندان از دست رفته می باشد. هر چقدر زمان بیشتری از جای خالی دندان بگذرد، موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را کاهش می دهد. از سوی دیگر امکان تحلیل رفتن فک و استخوان وجود دارد.

افرادی که تصور دارند که ایمپلنت دندان سرطان زاست، باید بدانند که بی توجهی به جای خالی دندان و استفاده از روش های غیراصولی باعث بروز بیماری خاص از جمله سرطان در دهان می شود.

ارتباط عدم موفقیت ایمپلنت با سرطان

بیماران سرطانی که نیاز به ایمپلنت دندان دارند، نگرانند که آیا سرطان می تواند باعث عدم موفقیت ایمپلنت دندان شود؟ ایمپلنت از جنس فلز بوده که با کمک عمل جراحی در جای خالی دندان همانند ریشه قرار می گیرد.

در اکثر مواقع

ایمپلنت دندان موفقیت آمیز است. اما افرادی که به سرطان مبتلا شده اند و در حال انجام شیمی درمانی هستند، بخصوص در ناحیه فک و صورت، بهتر است تا پایان دوره درمان سرطان از کاشت ایمپلنت دندان خودداری کنند.

زیرا در این شرایط احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت دندان کمتر می شود.

سخن پایانی

چنانچه شما قصد انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارید اما باز تردید دارید که آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟ یا خیر، بهتر است با مرکز ایران ایمپلنت ارتباط برقرار کنید. کارشناسان این مرکز اطلاعات لازم در این خصوص را برای شما ارائه خواهند کرد.

پزشکان توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دندانی، مراقبت دندانی منظم را رعایت کرده و به مراقبت‌های پس از نصب ایمپلنت دندان توجه کنند.

سوالات متداول

  1. آیا نصب ایمپلنت دندان باعث افزایش ریسک سرطان می‌شود؟
    • تاکنون شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
  2. چه تحقیقاتی بر روی ارتباط ایمپلنت دندان و سرطان انجام شده است؟
    • تحقیقات در این زمینه هنوز به طور کامل انجام نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید