لوگو ایران ایمپلنت

مراحل پیوند استخوان ایمپلنت و نحوه انجام آن

مراحل پیوند استخوان
آنچه می‌خوانید! ...

مراحل پیوند استخوان کدام است؟ در حال حاضر ایمپلنت دندان به عنوان بهترین و مناسب ترین جایگزین دندان های از دست رفته شناخته شده است. کاشت ایمپلنت دندان نیاز به فراهم کردن شرایط خاص خود دارد. یکی از این شرایط داشتن تراکم استخوان به حد نرمال می باشد.

در صورتی که

این تراکم وجود نداشته باشد بایستی مراحل پیوند استخوان دندان گام به گام توسط متخصص مرکز ایران ایمپلنت انجام شود. دندان ها در اثر بیماری لثه و یا ضربات شدید از بین می رود.

در صورتی که بلافاصله کاشت دندان انجام نشود، تحلیل لثه رخ می دهد. برای جبران آن نیاز است که بیمار هزینه پیوند استخوان در ایمپلنت را تقبل کند.

کاربرد پیوند استخوان در ایمپلنت

تصور اینکه استخوان یک جسم سخت و غیرقابل انعطاف است، ملکه ذهن مردم شده است. اما بایستی خاطر نشان شد که استخوان مدام در حال تغییر شکل بوده و می توان از آن به عنوان پیوند استخوان نیز استفاده کرد.

البته در نظر داشته باشید که

استخوان هایی که منعطف بوده و در حال تغییر، بخصوص آن دسته از استخوان هایی که از دندان پشتیبانی می کنند، می تواند مفید یا مضر باشد. به طور مثال متخصپ پیوند استخوان از قابلیت انعطاف استخوان فک برای جابه جا شدن دندان ها به هنگام ارتودنسی استفاده می کند.

از سوی دیگر

زمانی که بیمار نیاز به کاشت ایمپلنت دندان پیدا می کند، به استخوان فک محکم نیاز دارد تا پایه فلزی ایمپلنت را محکم و ثابت در خود نگه دارد.

در شرایطی که

بیمار از استخوان فک برخودار نباشد نیاز دارد که مراحل پیوند استخوان دندان را مو به مو انجام دهد. این پیوند با کمک مواد شبه استخوان یا خود استخوان برای فراهم کردن شرایط مناسب کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود.

با استفاده از پیوند استخوان می توان عرض و ارتفاع استخوان فک را تا حد نرمال برای کاشت دندان درمان کرد.

پیوند استخوان چگونه انجام میشود؟

برای انجام انواع پیوند استخوان دندان در ایمپلنت نیاز است که در ابتدای کار متخصص مرکز ایران ایمپلنت ناحیه آسیب دیده را به طور کامل بررسی کند.

با این بررسی وضعیت عمومی دندان و شرایط لثه و استخوان فک مورد ارزیابی قرار می گیرد. افرادی که به بیماری پریودنتال دچار شده اند و یا دندان های آن ها در شرایط بدی قرار دارد، بدون شک کاندید انجام انواع پیوند استخوان دندان در ایمپلنت می باشند.

برای تشخیص و بررسی عمق و عرض استخوان دندانپزشک از رادیوگرافی پانورکس و سی تی اسکن استفاده می کند. بعد از انجام این مراحل نیاز است که متخصص ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و به بررسی لثه از نظر نوع استخوان مورد نیاز بپردازد.

در این مرحله

از پیوند استخوان دندان، دندانپزشک لثه را از دندان جدا می کند تا ریشه و استخوان دندان را مورد ارزیابی قرار دهد. ریشه به طور کامل تمیز شده و ضایعات موجود در استخوان دندان توسط مواد پیوندی پر می شود.

از غشاها در مراحل پیوند استخوان دندان برای پوشاندن مواد پیوندی مورد استفاده قرار می گیرد.علاوه براین از رشد لثه ها در ضایعات استخوان جلوگیری می کند.

مراحل و مزایای پیوند استخوان دندان بایستی گام به گام و با دقت زیادی انجام شود. در صورتی که در این کار مهارت کافی و تخصص مورد نیاز وجود نداشته باشد پیوند استخوان ایمپلنت دندان با شکست مواجه خواهد شد.

بعد از

قرار دادن پیوند مورد نظر بایستی لثه ها در محل مورد نظر بخیه زده شود. مدت زمان کشیدن یا جذب بخیه ها حدود 7 تا 10 روز پس از جراحی پیوند استخوان دندان می باشد.

شاید مدت زمان تمامی مراحل پیوند استخوان دندان حدود 60 دقیقه باشد اما برای قرار گیری دائمی استخوان و بافت نرم در جای اصلی خود نیاز است که بیمار حدود 6 تا 9 ماه صبر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پیوند استخوان فک پایین چیست؟

مراحل پیوند استخوان

9 مرحله پیوند استخوان دندان به صورت خلاصه

  1. بررسی اولیه لثه و دندان بیمار جهت عمل پیوند
  2. تشخیص و مشخص کردن ناحیه آسیب دیده و تحلیل رفته
  3. انجام عکس های رادیوگرافی پانورکس، سی تی اسکن جهت تعیین مقدار استخوان و اینکه چه نوع استخوانی برای ایمپلنت نیاز است
  4. تعیین نهایی روش و محل استخراج پیوند استخوان
  5. انجام عمل جراحی جهت استخراج استخوان از محل مورد نظر
  6. بیهوش یا بی حس کردن بیمار
  7. تراشیدن استخوان فک جهت کاشت استخوان جدید
  8. نگهداری از استخوان پیوندی در حل
  9. بخیه، پانسمان و ضدعفونی محل زخم پس از عمل پیوند استخوان

2 روش انجام پیوند استخوان دندان

برای انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان به طور معمول از دو روش لیفت سینوس و افزایش بریج استفاده می شود.

1) لیفت سینوس

چنانچه استخوان عمودی دندان های آسیای فک بالایی به تحلیل استخوان دچار شود، جراحی لیفت سینوس چاره ساز خواهد بود.

طبق نظر متخصص ایمپلنت ، جراحی لیفت سینوس می تواند به نوعی تقویت کننده سینوس نیز باشد. با این کار تا حد زیادی مزایای پیوند استخوان در ایمپلنت بیشتر از حد نرمال خواهد شد.                                      

2) افزایش بریج

زمانی که تحلیل استخوان رخ می دهد ارتفاع و عرض استخوان فک دچار تغییر شده و از حالت نرمال خارج می شود. برای جبران این عارضه متخصص از عمل افزایش ریج استفاده می کند.

مراقبت های پس از پیوند استخوان دندان

برای اینکه دچار معایب پیوند استخوان نشده و  مراحل پیوند استخوان دندان نتیجه مثبت و کارسازی داشته باشد نیاز است که طبق توصیه های متخصصان مرکز ایران ایمپلنت مراقبت های پس از پیوند استخوان را به طور جدی انجام داد:

  1. استراحت مطلق و عدم فعالیت های سنگین
  2. استفاده از مسواک نرم (مسواک مخصوص ایمپلنت)
  3. عدم مصرف دخانیات و کشیدن سیگار
  4. استفاده از دهانشویه های توصیه شده توسط متخصص ایمپلنت
  5. استفاده از محلول آب و نمک برای پیشگیری از بروز عفونت و باکتری
  6. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم

هزینه پیوند استخوان دندان

هزینه پیوند استخوان دندان به عوامل و فاکتورهای زیادی بخصوص میزان و ناحیه ی پیوند مورد نیاز، انواع پیوند استخوان نیز بستگی دارد.

در صورتی که

استخوان را از خود بیمار بردارند نیاز است که هزینه عکس برداری، سی تی اسکن، بیهوشی و مشاوره تخصصی دندانپزشکی را نیز در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:‌ پیوند استخوان در غرب تهران

آیا نیاز به مشاوره دارید؟

اکثر بیماران ما در مورد پیوند استخوان سئوالاتی دارد که اگر میخواهید جواب این سئوالات را بپرسید همین الان از طریق درگاه های ارتباطی درج شده در سایت با مشاورین ما تماس بگیرید تا جواب سئوالات خود را بگیرید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...