لوگو ایران ایمپلنت

ایمپلنت دندان یا پروتز دندان؟

تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز
آنچه می‌خوانید! ...

تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان و پل دندان شاید در نگاه اول چندان به چشم بیمار نیاید. همین امر باعث خواهد شد که انتخاب برای خود بیمار سخت شود.

اما پس از توضیحات مفصل متخصص مرکز ایران ایمپلنت، بیمار می تواند با خیال آسوده و در آرامش تصمیم بگیرد. نقش ایمپلنت دندان به عنوان بهترین جایگزین دندان های از دست رفته بیشتر و پررنگ تر از پروتز دندان و پل دندان خود را نشان داده است. ایمپلنت دندان با استفاده از پایه های محکم و از جنس تیتانیوم فضای خالی را به خوبی پر کرده و به هیچ عنوان با دندان های کناری درگیر نمی باشد.

البته نباید نقش پروتز دندان را تحت عنوان یک جایگزین مناسب نادیده گرفت. این نوع از کاشت دندان نیز هواداران خاص خود را باز دارد. شاید یکی از دلایلی که باعث شده بیماران تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان و پل دندان را به خوبی مشاهده کند، قیمت کاشت هر کدام از روش های بالا می باشد.

تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

کاشت دندان پروتز چیست؟

دندان انسان در اثر عوامل مختلفی از دست می رود. کاشت دندان پروتز یکی از شیوه هایی است که این روزها باب سلیقه خیلی از افراد شده است. در صورتی که پروتز دندان به خوبی و صحیح کاشت شود، شما احساس خواهید کرد که کاشت دندان طبیعی را انجام داده اید.

از سوی دیگر پروتز دندان باعث خواهد شد که اصلاح طرح لبخند نیز به خوبی دیده شود.

کاشت پروتز دندان به صورت کاملا سفارشی و متناسب با شکل و اندازه دهان فرد متقاضی ساخته می شود. این نوع کاشت از فرسایش و سائیدگی و حتی شکستگی دندان های باقی مانده جلوگیری خواهد کرد.

زمانی که

یک یا چند دندان از بین می رود، به مرور زمان دیگر دندان ها دچار کج شدن و جابجایی خواهند شد. از این رو فرد باید سریعا یک روش را جایگزین آن کند. دندان مصنوعی شاید اولین گزینه ای باشد که به ذهن این افراد برسد. اما کاشت دندان پروتز می تواند یک انتخاب عالی و مدت دار باشد.

2 نوع پروتز دندان را بشناسید!

دو نوع کاشت دندان پروتز شامل موارد زیر هستند:

1 پروتز دندان ثابت
2 پروتز متحرک

در پروتز ثابت:

متخصص روکش و پل را به دهان متصل می کند. این نوع پروتز به صورت جزئی و کلی ساخته می شود. در نظر داشته باشید که پروتز متحرک همان دندان مصنوعی است.

2 نوع پروتز دندان
2 نوع پروتز دندان

پروتزهای ثابت دندانی به دندان یا ایمپلنت متصل می شود. نحوه اتصال نیز با کمک چسب های مخصوص و یا پیچ انجام می شود. برای خارج کردن این نوع پروتزها از دهان بایستی حتما به مرکز دندانپزشکی مراجعه شود. اما کاشت دندان پروتز متحرک زمانی انجام می شود که فرد تمامی دندان های خود را از دست داده باشد.

نحوه کاشت دندان پروتز ثابت

مراحل کاشت پروتز ثابت به چند گام خلاصه می شود.

1 در اولین مرحله متخصص بایستی آماده سازی اولیه را بر روی دندان فرد انجام دهد
2 بعد از آن نوبت به قالبگیری دندان می رسد
3 پس از قالب گرفتن، نتیجه برای لابراتوار مورد نظر ارسال می شود
4 در لابراتوار با کمک گچ دندانپزشکی، قالب ها پر می شود و ماکت دندان ساخته خواهد شد
5 پس از آن بر روی ماکت فریم فلزی قرار می گیرد و در نهایت چند لایه سرامیک در حرارت بسیار بالا به فریم فلزی متصل می شود.

6 مزیت کاشت دندان پروتز

پروتز دندان برای افرادی که چند دندان یا کل دندان خود را از دست داده اند، بسیار کارساز است. این دسته از افراد با نبودن دندان به هنگام غذا خوردن، صبحبت کردن و یا گاز زدن میوه دچار مشکل می شوند.

با تقبل هزینه کاشت دندان پروتز می توان از مزایای زیر بهره ببرند:

1 این نوع کاشت دندان براساس سفارش فرد و متناسب با شکل و اندازه دهان او ساخته می شود.
2 پروتز دندان تا حد زیادی شبیه دندان طبیعی ساخته می شود.
3 وجود دندان پروتزی باعث خواهد شد که دندان های باقی مانده از بلای فرسایش و سائیدگی نجات پیدا کنند.
4 از جابجا شدن دندان های سالم اطراف دندان از دست رفته، جلوگیری می کند.
5 پروتزهای متحرک به طور سریع در جای خود قرار می گیرد.
6 با رعایت اصول بهداشتی و مراقبت های پس از کاشت دندان پروتزی، می توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.

هزینه پروتز دندان چقدر است؟

هزینه خدمات زیبایی دندان و کاشت دندان در ابتدا مشخص نخواهد شد. برای تشخیص و تخمین هزینه و قیمت نهایی بایستی به صورت حضوری به مرکز درمانی مراجعه شود.

پس از انجام معاینات اولیه و بررسی های متخصص طول دوره کاشت و هزینه پروتز مشخص می شود. اما در این میان برخ عوامل مانند جنس مواد بکار رفته، طول دوره درمان، میزان مهارت و حرفه ای بودن متخصص، دستمزد متخصص، لابراتوار و دیگر موارد می تواند این هزینه ها را متغیر کند.

نوع خدمات هزینه (به تومان)
پروتز ثابت و متحرک برای یک فک 50 الی 200 میلیون تومان
پروتز ثابت و متحرک برای دو فک 130 الی 400 میلیون تومان
هزینه پروتز دندان
هزینه پروتز دندان

ایمپلنت دندان یا پروتز دندان؟ کدام بهتر است؟

هر کدام از شیوه های کاشت دندان با کمک ایمپلنت دندان، پروتز دندان و بریج دندان بسته به شرایط بیمار و تشخیص متخصص ایمپلنت تشخیص داده می شود.

اگر بخواهیم تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان و پل دندان را تشریح کنیم بایستی گفت که طول عمر می تواند از تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان و پل دندان می باشد.

اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم بایستی گفت

ایمپلنت دندان و پل دندان دارای کاربردهای یکسانی هستند و برای یک هدف ساخته شده است. اما اگر بخواهیم تفاوت ها را ذکر کنیم بایستی گفت که پل دندان به صورت موقت می باشد و بعد از5 تا 15 سال بایستی تعویض شود.

اما دارای طول عمر زیاد نسبت به ایمپلنت دندان نیست. اینکه کدام مورد واقعا برای شما و جایگزینی دندان مورد استفاده قرار می گیرد بایستی با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید