لوگو ایران ایمپلنت

علت لق شدن ایمپلنت: علل و راهکارهای درمان

لق شدن ایمپلنت
آنچه می‌خوانید! ...

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت راه نجات افرادی است که دندان های خود را در اثر حادثه های ناگوار، ضربات شدید و بیماری ها یخاص از دست داده اند. لق شدن ایمپلنت دندان یکی از این مشکلات است که در اثر رعایت نکردن مراقبت های پس از ایمپلنت پیش خواهد آمد.

چند مورد خاص می تواند علت لق شدن کاشت دندان باشد که در ادامه به شرح ان خواهیم پرداخت.

5 مورد از مهم ترین علت لق شدن ایمپلنت

در این مقاله که توسط کارشناسان مرکز ایران ایمپلنت آماده شده، در مورد دلایل بسیار مهمی که در واقع یکی از موارد مربوط به علت تکان خوردن ایمپلنت یا علت درآمدن پایه ایمپلنت است صحبت شده است.

1) ضربه شدید و فشار زیاد بر روی ایمپلنت

در صورتی که پس از جراحی سینوس لیفت یا کاشت دندان طبیعی ایمپلنت به هر علتی به محل کاشت دندان فشار و یا ضربه شدید وارد شود، لق شدن ایمپلنت‌های دندان را در پی خواهد داشت.

ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی عمل می کند. از این رو با وارد شدن فشار زیاد به ایمپلنت به پایه آن آسیب زده می شود.

زمانی که

دندان طبیعی از طریق حوادث و یا ضربات دچار آسیب شود، ریشه یا رباط پریودنتال از جای خود تکان خواهد خورد. البته تفاوتی که میان کاشت ایمپلنت دندان با دندان طبیعی وجود دارد، این است که با فشار آمدن به دندان طبیعی امکان ساخت دوباره وجود دارد.

پس از ضربه خوردن دندان طبیعی، ریشه یا رباط پریودنتال جابجا شده اما با اینحال سلولهای تشکیل دهنده استخوان دوباره شروع به فعالیت می کنند و ترمیم می شوند.

اما در کاشت ایمپلنت با ایجاد ضربات شدید پایه ایمپلنت دچار سستی شده و به مرور زمان شاهد لق شدن کاشت دندان هستیم.

2) لق شدن روکش دندان ایمپلنت

با لق شدن روکش دندان ایمپلنت شاهد فشارهای عصبی بر روی بیمار خواهیم بود. لق شدن روکش دندان مصنوعی که پایه آن دیگر محکم نیست، گشتن برای یک مکان شیک و مدرن جهت ترمیم کاشت ایمپلنت جزو اولویت ها را ضروری خواهد کرد.

به طور معمول با محکم کردن پیچ ایمپلنت، لق بودن ایمپلنت دندان از جمله ایمپلنت به روش پانچ یا ایمپلنت دندان سوئیسی از بین خواهد رفت. در صورتی که با محکم کردن پیچ مشکل حل نشد، بایستی روکش دندان مصنوعی را تعویض نمود. در برخی موارد شاهد خارج شدن روکش ایمپلنت از جای خود به صورت کامل هستیم.

در این حالت مواظب باشید که

تاج دندان را گم نکنید. در صورت گم شدن روکش دندان باید تمام مراحل کاشت ایمپلنت را طی کنید. فراموش نکنید که با پیگیری های روتین وارد و دیدن پزشک معالج لق شدن ایمپلنت دندان به کمتر خواهد شد. با محکم کردن روکش دندان مصنوعی دیگر دچار مشکلات جویدن و خوردن غذا نخواهید بود.

3) لق شدن ایمپلنت توسط تحلیل استخوان فک

برخی بیماران به تحلیل استخوان های اطراف ایمپلنت دندان دچار خواهند شد. این تحلیل سبب لق شدن ایمپلنت دندان شده و کاشت ایمپلنت را ناموفق خواهد کرد.

به هنگام کاشت ایمپلنت چنانچه متخصص ایمپلنت حرفه ای باشد و تشخیص تحلیل استخوان را در آینده دهد، می تواند با جراحی پیوند استخوان از بروز این مشکل جلوگیری نماید.

4) لق شدن ایمپلنت با التهاب لثه

بروز التهاب لثه یا پری ایمپلنتیتیس در بیمارانی که مراحل کاشت ایمپلنت را انجام داده اند، بسیار شایع می باشد. در صورتی که فرد در پی درمان و رفع التهاب نباشد، عفونت لثه را احاطه خواهد کرد.

بیشتر متخصص ها

با تجویز آنتی بیوتیک و جراحی های کوچک التهاب را رفع می کنند. اما چنانچه بیمار دیر اقدام کرده باشد، متخصص مرکز ایران ایمپلنت ناچار خواهد بود که ایمپلنت را خارج کرده و سپس به درمان لثه بپردازد.

5) علایم لق شدن کاشت ایمپلنت دندان

هر چه بیمار زودتر برای رفع مشکلات کاشت ایمپلنت خود مراجعه کند، قطعا نتایج بهتری را نیز بدست می آورد. تشخیص زود هنگام توسط خود فرد نیاز به دقت زیادی دارد. از این رو به مشاهده علایم زیر قبل از افتادن و لق شدن ایمپلنت دندان به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد زیاد
  • خونریزی به هنگام مسواک زدن و یا دست زدن
  • بی رنگ شدن لثه
  • حس جابجا شدن ایمپلنت به هنگام غذا خوردن
لق شدن ایمپلنت

4 راه پیشگیری از لق شدن ایمپلنت

برای اینکه از لق شدن ایمپلنت خود پیشگیری کنید بهتر است این چهار مورد را به دقت رعایت کنید:

1 سعی کنید روکش ایمپلنت دندان افتاده را نگه دارید و سریع با متخصص خود تماس بگیرید
2 از غذا خوردن با ایمپلنت آسیب دیده جلوگیری کنید
3 حداقل روزی 2 تا 3 بار دهان خود را با دهانشویه غیرالکلی بشورید
4 رژیم غذایی خود را تنظیم کنید و غذاهای نرم را نیز مصرف کنید

عوارض و عواقب درمان نکردن لق بودن ایمپلنت

به محض احساس لق شدن در ایمپلنت حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید و حضوری قرار ملاقات بگذارید. در صورت درمان نکردن به احتمال زیاد عفونت در دهان و فک شما پیشروی کرده و تا مغز و گردن نیز شاید سرایت کند.

اگر می دانید که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و باز به لق شدن پایه های ایمپلنت توجه نکنید احتمال دارد چند دندان را همزمان از دست بدهید.

در برخی موارد نیز

درمان نکردن سبب خواهد شد که مسمومیت خونی بیمار را تهدید کند که در طولانی مدت به بیماری آنژین لودوینگ که همان خفگی و مننژیت است، دچار شود.

دلایل لق شدن ایمپلنت بعد از سال ها کاشت

8 دلیل مهم لق شدن ایمپلنت شامل موارد زیر هستند:

1 عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
2 عادت به دندان قروچه
3 عدم جوش خوردن مناسب ایمپلنت با استخوان فک
4 بافت ناکافی لثه
5 دیابت یا بیماری های کلیه و کبد
6 اشعه درمانی گردن یا سر در بیماران سرطانی
7 مصرف غذاهایی که عفونت باکتریال را به همراه دارند

2 روش درمان ایمپلنت لق شده مورد تایید متخصصان

پزشک معالج مرکز ایران ایمپلنت با مشاهده ایمپلنت و وضعیت جسمی بیمار درمان را شروع خواهد کرد. این درمان می تواند یکی از دو روش زیر باشد:

1) پاکسازی ناحیه ایمپلنت

تاخیر و تعلل در درمان ایمپلنت لق شده اصلا کار عاقلانه ای نیست. به محض مشاهده و حس کردن لق شدن ایمپلنت به پزشک مراجعه کنید.

جراح با توجه به شرایط ابتدا روکش دندان و اطراف ایمپلنت را به خوبی پاکسازی می کند. پس از پاکسازی نسبت به محکم کردن پیچ یا دیگر اجزای ایمپلنت اقدام می کند. چنانچه قابل محکم کردن نباشد ایمپلنت را بیرون آورده و پایه آن را تعویض می نماید.

2) خارج کردن ایمپلنت

متخصص ایمپلنت در هر شرایطی سعی می کند که ایمپلنت را بیرون نیاورد. اما چنانچه لثه بیمار با ایمپلنت ناسازگار باشد دیگر راهی جز خارج کردن ایمپلنت دندان وجود ندارد.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید