لوگو ایران ایمپلنت

مراحل انجام سینوس لیفت

مراحل انجام سینوس لیفت
آنچه می‌خوانید! ...

آیا از مراحل انجام سینوس لیفت اطلاع دارید؟ آیا می دانید سینوس لیفت در طی چه مراحلی انجام می شود؟ دلایل انجام سینوس لیفت چیست؟ مسلما برای جراحی سینوس لیفت نیز مانند هر جراحی دیگری مراحل خاصی باید طی شود که برای دست یابی به یک عمل رضایت بخش بهتر است که جراحی سینوس لیفت توسط پزشکان و متخصصان کاربلد و حرفه ای و یا توسط پریودنتیست ها انجام شود.

در سینوس لیفت برای ایمپلنت به صورت کلی باید ارتفاع استخوان فک به صورت عرضی و طولی افزایش پیدا کند تا فضای مورد نیاز برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد شود. اما موضوع به همین سادگی ها نیست  و برای افزایش ارتفاع و عرض استخوان فک باید مراحل مختلفی انجام شوند.

با مراحل انجام سینوس لیفت

در ابتدا فرد باید برای انجام سینوس لیفت تحت بررسی های پزشک مربوطه قرار بگیرد تا وضعیت او مشخص شود. سپس در صورتی که پزشک انجام سینوس لیفت را تشخیص دهد، بیمار باید برای جراحی آماده شود.

سینوس لیفت به دو روش انجام می شود که این دو روش عبارتند از: سینوس لیفت باز و بسته و هر کدام از این روش ها دارای مراحل مختلفی برای جراحی هستند.

مراحل انجام سینوس لیفت باز

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که برای بیمار باید از روش سینوس لیفت باز استفاده شود، مراحل ذکر شده در قسمت زیر باید جراحی لثه فرد انجام گردد:

1) دسترسی پیدا کردن به استخوان و یا به عبارت دیگر آشکارسازی استخوان:

در این مرحله ابتدا از مواد بی حس کننده برای بی حس کردن فک و ایجاد درد کمتر در بیمار استفاده می شود. سپس با استفاده از تیغ جراحی برش هایی به صورت طولی در روی کرست استخوان فک بالا ایجاد می شود و یک برش نیز به صورت عمودی ایجاد می شود تا زمانی که عمق برش به وستیبول برسد.

در ادامه فلپ و یا لثه از روی استخوان توسط الواتور کنار زده می شود و این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که دیواره سینوس ماگزیلا به صورت کامل در دسترس قرار بگیرد.

2) ایجاد پنجره دسترسی:

در این مرحله برای ایجاد دسترسی به جداره نرم سینوس لازم است که حفره و یا پنجره ای به صورت مستطیلی و یا ذوزنقه ای به وسیله دستگاه پیزوسرجری ایجاد شود که این دستگاه در افزایش دقت پزشک در حین جراحی تاثیر گذار است و با استفاده از آن می توان مانع از سوراخ شدن اشنایدر ممبرین در زمان ایجاد پنجره مورد نظر شد.

3) بالا زدن دیواره زیرین سینوس:

برای بالا زدن دیواره تحتانی سینوس ازدستگاهی به نام پیزو سرجری استفاده می شود و با بهره بردن از این دستگاه هیچ آسیبی به اشنایدر ممبرین وارد نمی شود.

با بالا زدن این جداره استخوان کف حفره سینوس جدا می شود و این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند که اشنایدر ممبرین به طور راحت به سمت بالا حرکت کند.

4) قرار دادن ایمپلنت در محل مورد نظر:

در صورتی که هدف از سینوس لیفت کاشت ایمپلنت باشد، در این مرحله می توان ایمپلنت دندان را در محل مورد نظر قرار داد. اما باید اشاره شود که در این مرحله ایمپلنت به میزان کافی به لثه متصل نیست و فقط در جای خود قرار می گیرد.

5) تزریق کردن پودر استخوان در فضاهای خالی:

پس از اینکه ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، فضاهای خالی اطراف ایمپلنت و همین طور فضاهای خالی موجود در زیر اشنایدر ممبرین توسط پودر استخوان پوشانده می شود که در این بخش بهتر است که از پودر استخوان آلوگرفت استفاده گردد.

تزریق پودر استخوان باید به صورت کاملا پر تراکم باشد و هیچ فضای خالی بعد از انجام این کار نباید باقی بماند.

6) پوشاندن جراحت ها و حفره های ایجاد شده:

آخرین مرحله ای که برای انجام سینوس لیفت باز باید انجام شود، پوشاندن جراحت ها و حفره ها است که در این مرحله باید بر روی پنجره ایجاد شده را توسط ممبرین کلاژن پوشاند و سپس لثه را در جای اول خود باز گرداند و روی آن را بخیه زد. در نتیجه بعد از بخیه زدن لثه مراحل انجام سینوس لیفت باز پایان می یابد.

مراحل انجام سینوس لیفت بسته

برای انجام دادن سینوس لیفت بسته نیز از تکنولوژی ها و تجهیزات جدیدی استفاده می شود و تا قسمت کف سینوس باید توسط دریل حفره ای ایجاد شود.

1) مرحله اول:

با استفاده از نوع دیگری از دریل که برای انجام جراحی لیفت سینوس استفاده می شود، فضاهایی با طول مناسب برای کاشت ایمپلنت ایجاد می شود.

2) مرحله دوم:

سپس فضای ایجاد شده به وسیله پودر استخوان پوشانده می شود و ایمپلنت در محل مورد نظر قرار می گیرد.

در رابطه با مراحل انجام سینوس لیفت بسته باید به این نکته اشاره کنیم که در این جراحی نباید bone ها را در محل دریل شده pack کرد زیرا انجام این کار باعث می شود تا bone ها به سینوس راه یابند و وارد سینوس شوند که این اتفاق باعث بروز عفونت در سینوس می گردد.

مراحل انجام سینوس لیفت بسته در مقایسه با مراحل انجام سینوس لیفت باز بسیار ساده تر است و از پیچیدگی های کمتری برخوردار است، اما در جراحی سینوس لیفت بسته به دقت زیادی نیاز است، زیرا در صورتی که هر کدام از تجهیزات جراحی با سینوس برخورد کنند، ممکن است که باعث آسیب دیدن سینوس شوند و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کنند.

مراقبت های پس از مراحل انجام سینوس لیفت و ایمپلنت

اینکه مراحل انجام سینوس لیفت موفقیت آمیز هست یا نه به مراقبت های پس از جراحی سینوس لیفت نیز بستگی دارد. برای پیشگیری از هر گونه درد و کبودی و تورم تا ناحیه زیر چشم بهتر است تا پیش از خواب اقدام به استفاده از کمپرس آب سرد نمایید.

علاوه بر آن:

1 به هیچ عنوان از کمپرس آب گرم برای تسکین درد خود استفاده نکنید
2 تا جایی که ممکن است از عطسه، سرفه کردن و یا ایجاد فشار به بینی و سینوس خودداری کنید
3 می توانید به مدت 4 روز از قطره آنتی هستامین بینی استفاده کنید (در صورتی که پزشک تایید کرده باشد!!)
4 از دهانشویه استفاده کنید
5 تا حد امکان از عطسه خودداری کنید
6 تا چند روز بعد ا انجام جراحی مایعات زیادی بنوشید
7 تا چندین روز بعد از انجام جراحی، مواد غذایی نرم استفاده کنید

سخن پایانی

به عنوان مثال: ممکن است که در این شرایط سینوس دچار پارگی، سوراخ، شکستگی و جراحت شود که در این صورت باید برای ترمیم سینوس اقدام شود تا از بروز مشکلات برای فرد جلوگیری به عمل آید.

در برخی از مواقع سینوس خود غشای آسیب دیده را ترمیم می کند که در این صورت پزشک باید جراحی را متوقف کند تا غشای سینوس ترمیم شود و سپس در زمان دیگری مجددا برای لیفت سینوس اقدام کند.

اما در برخی از مواقع نیز پارگی و آسیب ایجاد شده در سینوس باید با بخیه بسته و پوشانده شود که درمان سینوس در این مواقع هزینه بسیار زیادی لازم دارد و هزینه آن از هزینه لیفت باز سینوس بیشتر خواهد بود.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...