معایب جراحی لیفت سینوس چیست؟

معایب جراحی سینوس لیفت

معایب جراحی لیفت سینوس چیست؟ آیا لیفت سینوس دارای عوارض و معایبی هست و یا خیر؟ معایب ایمپلنت با پانچ چیست؟

تمامی اشخاصی که برای استفاده از ایمپلنت و به کار گذاشتن ایمپلنت در لثه به لیفت سینوس نیاز پیدا می کنند، با این پرسش مواجه می شوند که آیا لیفت سینوس برای آنها عوارضی هم به همراه دارد و یا خیر.

برای اینکه پاسخ این پرسش ها را به شما عزیزان مطرح کنیم، باید ابتدا توضیحات اندکی در خصوص سینوس لیفت ارائه دهیم.

سینوس ها حفره هایی هستند که در بخش های مختلف صورت یعنی در پیشانی، اطراف بینی و بالای فک قرار گرفته اند که این حفره ها توسط غشاهای مخاطی پر شده اند. یکی از انواع سینوس ها به عنوان سینوس ماگزیلاری یا فکی شناخته می شود که این سینوس ها با دندان ها در ارتباط هستند و در صورت کشیدن و از بین رفتن دندان های فک بالایی ممکن است که این سینوس ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند و دچار مشکلاتی شوند.

بسیاری از مواقع نیز مشاهده شده است که ریشه دندان های عقل بالایی در داخل سینوس  دندان قرار می گیرد و کشیدن این دندان های عقل باعث ایجاد یک حفره در بین دهان و سینوس می شود که برای جلوگیری از بروز عفونت باید این حفره بخیه زده شده و پوشانده شود.

جراحی سینوس لیفت

منظور از جراحی سینوس لیفت باز افزایش ارتفاع استخوان در فک بالا است تا فاصله سینوس ها با فک بیشتر شود و امکان کار گذاشتن ایمپلنت در لثه به وجود بیاید.

به عبارت دیگر می توان گفت که علت کاهش ارتفاع و عرض استخوان فک این است که با از دست رفتن یک دندان ، زائده های آلوئولار دندانی تغییر شکل پیدا کنند و حفره خالی دندان در داخل خود در حین ترمیم سقوط می کند و در نتیجه ناحیه ای فاقد دندان را ایجاد می کند و در نهایت ارتفاع و عرض استخوان فک کاهش پیدا می کند و به انجام سینوس لیفت در این مواقع نیاز می باشد.

البته در این خصوص باید به این نکته اشاره شود که سینوس لیفت تنها به دلیل استفاده از ایمپلنت انجام نمی شود، بلکه این جراحی به دلایل دیگری نیز مورد نیاز است که این دلایل از قبیل زیر هستند:

• زمانی که بیش از یک دندان در قسمت های خلفی فک بالا از دست رفته باشند
  • در مواقعی که میزان قابل توجهی از استخوان ها در بخش خلفی فک بالا از دست رفته باشند
  • در مواقعی که فردی به صورت مادرزادی دارای مشکلات دندانی باشد

معایب جراحی سینوس لیفت

معایب جراحی لیفت سینوس

تمامی عمل های جراحی که برای فرد انجام می شوند، در کنار تمامی مزایایی که دارند و باعث بهبودی فرد می شوند، از معایب و عوارض سینوس لیفت نیز برخوردار هستند و سینوس لیفت نیز از این معایب و عوارض بی نصیب نمانده است.

• از بزرگ ترین خطراتی که بیمار را پس از لیفت سینوس تهدید می کند، سوراخ شدن و یا شکسته شدن غشای سینوس است و در این صورت باید قسمت های سوراخ شده سینوس ترمیم شود که ترمیم کردن آن عملی سخت و وقت گیر است که به دقت زیادی نیاز دارد.
  • عارضه دیگر بروز التهاب در سینوس است که این موضوع می تواند باعث ایجاد بیماری سینوزیت در فرد شود.
  • بسیاری از مواقع پس از جراحی سینوس لیفت، در سینوس های فرد عفونت به وجود می آید که درمان این عفونت نیز به صرف وقت، هزینه و دوره درمان تقریبا طولانی است و این عفونت معمولا به بینی فرد نیز سرایت می کند و به صورت ترشحات بد رنگ و بد بو ظاهر می شود.
  • بروز تورم در بخش های مختلف صورت نیز را می توان به عنوان یکی از معایب لیفت سینوس در نظر گرفت اما رفع آن بسیار ساده است و مشکل خیلی زیادی را ایجاد نمی کند. به کمک کیسه های آب گرم و آب سرد نیز می توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد.
  • عارضه دیگر را می توان بروز درد، التهاب و یا آلرژی در نظر گرفت که تمامی این موارد بر اثر لیفت سینوس ممکن است ایجاد شوند.
  • در جراحی لیفت ممکن است که غشای سینوس دچار شکستگی شود که در این صورت نیز پزشک باید جراحی را متوقف کند و به سینوس استراحت بدهد تا سینوس خود را بازسازی کند. پس از ترمیم سینوس پزشک می توانند مجددا جراحی را انجام دهد.
  • از دیگر معایب جراحی لیفت سینوس می توان به این موضوع اشاره کرد که پس از جراحی ممکن است که فرد دچار خونریزی از بینی و لثه شود و در این صورت خوردن و آشامیدن برای او سخت می شود.
  • مراقبت های بعد از جراحی نیز از حساسیت های خاصی برخوردار هستند و ممکن است که انجام این مراقبت ها برای فرد طاقت فرسا و خسته کننده باشد که این مضوع را نیز می توان از معایب جراحی لیفت سینوس در نظر گرفت.
  • دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی بعد از لیفت سینوس به مدت سه الی شش ماه است که طولانی بودن دوره نقاهت را می توان از جمله معایب دیگر این جراحی در نظر گرفت که برای انجام آن فرد باید بسیار صبور باشد تا بهبودی برای او حاصل شود.

در رابطه با معایب جراحی لیفت سینوس همانند معایب پیوند استخوان باید به این نکته اشاره کنیم که در صورتی که جراحی لیفت به صورت باز انجام شود، عوارض بیشتری در مقایسه با لیفت بسته در فرد ایجاد می شود که این عوارض را می توان به صورت زیر نام برد:

• جراحت های ایجاد شده در لثه در جراحی لیفت باز بسیار بیشتر از لیفت بسته است زیرا در این شیوه شیار هایی در طول فک و شیارهایی به صورت عرضی در فک ایجاد می شوند.
  • میزان درد و خونریزی در این روش بیشتر است و فرد در زمان جراحی درد بیشتری را باید تحمل کند. همچنین با این وجود شرایط جراحی برای پزشک نیز سخت تر می شود.
  • در لیفت باز باید لثه بخیه زده شود که در این صورت احساس ناراحتی در نواحی مورد نظر در لثه فرد در مقایسه با لیفت بسته بیشتر خواهد بود.
  • مراقبت های بعد از جراحی در این شیوه بیشتر است
  • هزینه انجام این نوع لیفت بیشتر از روش بسته است و برای لیفت باز باید هزینه ای به میزان 2 الی 4 میلیون تومان در نظر گرفت.