لوگو ایران ایمپلنت

مراحل نصب روکش ایمپلنت

نصب روکش ایمپلنتنصب روکش ایمپلنت
آنچه می‌خوانید! ...

مراحل نصب روکش ایمپلنت کدامند؟ از نظر علمی در پاسخ به سوال روکش ایمپلنت چیست می توان گفت که روکش ایمپلنت دندان به قسمت تاجی یا انتهایی ایمپلنت دندان گفته می شود که توسط متخصص بر پایه های ایمپلنت نصب می گردد.

برای انتخاب جنس روکش بایستی از جنس روکش دندان یا روکش زیرکونیا استفاده کرد. از نظر دندانپزشکان نصب روکشهای ایمپلنت توسط دندانپزشکی که عملیات کارگذاشتن فیسچکر در فک را انجام داده است، ساخته و نصب شود. علت این کار همین این است که وی بهتر از دیگر دندانپزشکان می داند که با چه سیستم و تحت چه زاویه ای فیکسچر ایمپلنت را کار بگذارد.

تا انتهای این مقاله از ایران ایمپلنت همراه ما بمانید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

3 نوع روکش با کیفیت

متخصصان روکش ایمپلنت را براساس مواد سازنده آن دسته بندی می کنند:

روکش PFM: پایه این مدل ها روکش ها را از آلیاژ فلزهای گرانبها می سازند
روکش با فریم زیرکونیا: بیس و فریم این نوع روکش از زیرکونیا تهیه می شود و جهت تامین جنبه های زیبایی از پرسلن یا همان سرامیک دندانپزشکی استفاده می شود.
روکش تمام زیرکونیا: بیس و پایه این مدل از زیرکونیای high transluscent ساخته می شود. باید خاطر نشان کرد که این نوع روکش بسیار محکم تر و زیباتر از مدل های دیگر است.
مراحل نصب روکش ایمپلنت

مراحل قالب گیری روکش

برای افرادی که قبلا روکش دندان را انجام داده باشند، روکش ایمپلنت دندان بسیار گنگ نیست. شباهت مراحل قالب گیری روکش دندان معمولی با قالب گیری روکش ایمپلنت دندان بسیار مشهود است. تنها تفاوت این دو در استفاده از یک سری ابزار و ضمائم اضافه می باشد در روکش ایمپلنت دندان ضروری می باشد.

برای انجام قالب گیری روکشهای ایمپلنت

لازم است در ابتدا Healing cap بسته شده تا لثه بیمار فرم لازم به خود بگیرد.

بعد از یک هفته این قسمت توسط متخصص باز شده و در این مرحله Impression coping بر روی ایمپلنت بسته می شود. تمام این کارها جهت کمک کردن به ثبت مراحل کاشت ایمپلنت در فک است و پس از آن به لابراتوار دندانپزشکی تحویل داده می شود.

قالب گیری از فک با موادی از جنس سیلیکونی Analog نوبت به ایمپرشن کوپینگ می رسد. قالب فک به ایمپرشن پیچ شده و قالب را در درون آن می ریزند. ادامه مراحل ساخت روکش در لابراتوار دندانپزشکی ادامه پیدا می کند.

روکش موقت ایمپلنت کدام است؟

روکشهای ایمپلنت موقت در موارد خاصی به کار برده می شود. زمانی که بیمار مجبور به کشیدن دندان های قدامی یا جلویی می باشد، جای خالی آن را با ایمپلنت فوری یک روزه پر می کنند.

از سوی دیگر

متخصص از روکش ایمپلنت موقت به صورت تک دندان مصنوعی متحرک یا تک دندان مصنوعی ثابت استفاده کند. البته فراموش نکنید که زمانی از پیوند استخوان کمک گرفته باشید نمی توانید از  دندان مصنوعی موقت متحرک استفاده کنید.

مراحل نصب روکش ایمپلنت دندان

به طور دقیق نمی توان مراحل نصب روکش ایمپلنت یکسانی را برای تمامی بیماران بکار برد. بسته به انتخاب روکش از اسکروریتین یا سمنتد مراحل نصب تغییر خواهد کرد.

در نوع پیچ شونده

مهارت متخصص بایستی به نحوی باشد که پیچ خیلی راحت بسته شود و هیچگونه فشار اضافی بر پیچ نگهدارنده وارد نشود. میزان سفت شدن پیچ به توصیه های سازنده ایمپلنت بستگی دارد. اما در نوع روکش ایمپلنت سمان شده، دقت متخصص بسیار حائز اهمیت است.

در این نوع بایستی اطراف روکش ایمپلنت به طور کامل پاک شود تا باقیمانده سمان باعث ایجاد عفونت لثه در اطراف ایمپلنت نشود.

اتصال روکش ایمپلنت دندان با پیچ

روش های زیادی برای اتصال روکش ایمپلنت دندان وجود دارد که یکی از آن ها اتصال با کمک پیچ است. این روش مزایا وکاربردهای زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

مهمترین گزینه از مزایای روکش ایمپلنت دندان با پیچ ایت است که قابلیت اصلاح پذیر بودن به آن خواهد داد. در نظر داشته باشید که روکش نه تنها بازیافت پذیر است بلکه با خارج کردن روکش آسیبی به آن وارد نخواهد شد.

در شرایطی که

روکش شل شود و یا ترک بردارد متخصص ایمپلنت مرکز ایران ایمپلنت می تواند به راحتی روکش را از ایمپلنت جدا کند. در کنار آن پاکسازی، تعویض پیچ و بررسی بافت های پیرامون ایمپلنت با سهولت امکان پذیر است.

از نظر علم دندانپزشکی شرط احتیاط بر این است که یک مرتبه در سال پاکسازی و تعویض پیچ ها انجام شود. اهمیت مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان زمانی شدت میگیرد که زمان زیادی از اتصال روکش ایمپلنت دندان گذشته باشد.

برای ترمیم و یا تعویض روکش ایمپلنت دندان

متخصص با دقت فراوان ترمیم را برداشته و پس از آن گلوله پنبه ای را برمیدارد. با این کار می تواند به پیچ دسترسی داشته باشد. پس از آنکه تعمیرات و تغییرات مورد نظر به خوبی انجام شد، دوباره پیچ درجای خود کار گذاشته می شود و گلوله پنبه ای جدیدی بر روی آن قرار می گیرد. برای اینکه مهر و موم کردن آن زیبا و مناسب باشد از کامپوزیت یا آکریلیک استفاده می کنند.

اتصال روکش ایمپلنت دندان با چسب

از جمله روش هایی که برای اتصال روکش ایمپلنت دندان استفاده می شود، چسب روکش ایمپلنت است. ترمیم هایی که توسط چسب و با دقت فراوان انجام می شود می تواند چندین مزایا را برای فرد بخصوص در مقابل اتصال روکش ایمپلنت با پیچ داشته باشد.

زمانی که

روکش ایمپلنت را با پیچ متصل می کنید قطعا حفره پیچ اندکی از زیبایی روکش را کم خواهد کرد که با چسب این نقطه ضعف وجود ندارد. علاوه براین در برابر شکستن نیز مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد. ولیکن دقت داشته باشید که چسب های اضافی در اطراف و یا پشت آن به وجود نیاید زیرا در دراز مدت باعث آسیب رساندن به بافت نرم، تحلیل استخوان و یا التهاب مزمن خواهد شد.

شیوه مراقبت و نگهداری از روکش ایمپلنت

اگر می خواهید برای مدت طولانی روکش ایمپلنت را در دهان خود داشته باشید بهتر است در مراقبت و نگهداری از آن کوشا باشید.

یک نکته را فراموش نکنید که

عوامل تاثیرگذار بر روی مراقبت و نگهداری روکش هایی که با چسب به دندان چسبیده می تواند برای روکش های چسبیده به ایمپلنت نیز موثر است. چند مورد از جمله:

  • ارتفاع اباتمنت
  • درجه taper
  • مقدار سطح
  • میزان ناهمواری

آن می تواند بر روی نگهداری و دوام روکش ایمپلنت دندان تاثیرگذار باشد.

ارتفاع اباتمنت یکی از عوامل موثر برای نگهداری صحیح و دوام روکش های چسبیده شده به ایمپلنت دندان هستند. از نظر علم دندانپزشکی هر چقدر که دیواره اباتمنت بلندتر باشد سطح نیز بیشتر شده و در نتیجه توان نگهدارندگی آن نیز بیشتر خواهد شد.

دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان بسته به ارتفاع دیواره اباتمنت وابسته است و مقاومت آن را برابر فشاری که به نوک آن وارد می شود مقاوم می کند.

اگر می خواهید روکش ایمپلنت دندان که با چسب متصل شده است شل نشود و به نوعی از افتادن روکش ایمپلنت دندان جلوگیری کنید، بایستی ارتفاع دیواره اباتمنت را به حد کافی مرتفع ساخت. به نحوی که بتوان به خوبی داخل آرک قالب گیری فرو رود و یک حفره داخل روکش ایجاد نماید.

متخصص ایمپلنت دندان پیشنهاد می دهند که

ارتفاع اباتمنت را حداقل 5 میلی متر بسازند تا روکشی که با چسب به آن چسبیده می شود به خوبی باقی بماند و نگهداری از آن ساده تر باشد. در شرایطی که فضای بین دو قوس دندان مورد نیاز باشد از اباتمنتی استفاده می شود که کوتاه تر از 5 میلی متر باشد.

هزینه روکش ایمپلنت چقدر است؟

تعرفه و هزینه تعیین شده برای روکش نه تنها در مرکز ایران ایمپلنت بلکه در هر کلینیک دیگری،  مساله ی مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت. قیمت روکش با چسب بسیار کمتر از روکش های بوده که با پیچ متصل می شوند. هزینه پیچ و لابراتوار سبب اختلاف این قیمت شده است.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید