جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت

آیا جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت لازم است؟  تفاوت لیفت سینوس باز و بسته چیست؟ جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت چگونه انجام می شود؟ آیا لیفت سینوس در خصوص کاشت ایمپلنت عمل دردناکی است؟ جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت چه زمانی مورد نیاز است؟ هزینه ایمپلنت دندان در سال 1401 چقدر است؟

جراحی سینوس لیفت بسته و باز عملی است که برای کاشت ایمپلنت در برخی از مواقع و با توجه به شرایط لثه و فک بیمار مورد نیاز می باشد. در صورتی که ارتفاع استخوان های فک بالا برای کاشت ایمپلنت کم باشد و یا در مواقعی که سینوس به میزان زیادی به فک نزدیک است، باید برای کاشت ایمپلنت عمل جراحی لیفت سینوس انجام شود.

دلایلی که نیاز به جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت را نشان می دهند از قبیل زیر هستند:

• برخی از افراد که دندان های فک بالایی خود را از دست داده اند، بعد از گذشت مدت زمانی استخوان فک آنها کوچک می شود و به همین دلیل دیگر فضای کافی برای کاشت ایمپلنت در فک بالا را ندارند. خصوصا با توجه به اینکه قسمت عقبی فک بالا دارای استخوان های کمتری در مقایسه با فک پایین است و در این شرایط به جراحی لیفت سینوس برای کاشت ایمپلنت نیاز است.
  • از دیگر مسائلی که نشان دهنده نیاز به جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت است، تخریب شدن و یا تحلیل رفتن استخوان فک بر اثر بیماری های لثه ای است.
  • در بسیاری از مواقع نیز افراد به دلیل از دست دادن دندان های خود میزان زیادی از استخوان فک را از دست می دهند که در این مواقع به محض از دست رفتن دندان شروع به باز جذب می کند و در شرایطی که مدت زمان زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد، میزان بیشتری از استخوان فک تحلیل می رود.
  • گاهی اوقات سینوس ماگزیلاری یا فکی به میزان زیادی به استخوان فک بالایی نزدیک می شود که در این شرایط امکان سوراخ شدن سینوس بر اثر کاشت ایمپلنت وجود دارد. این سینوس ها دارای شکل و اندازه مختلفی در افراد هستند و با افزایش سن بزرگ تر می شوند. بروز چنین مساله ای نیز باعث افزایش اهمیت جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت می شود.

در رابطه با جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت و یا دندان درد سینوسی باید بگوییم که در سال های اخیر با توجه به افزایش میزان استفاده از ایمپلنت و افزایش محبوبیت ایمپلنت در میان مردم، جراحی لیفت سینوس بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا جراحی لیفت سینوس عمل دردناکی است؟

زمانی که صحبت از جراحی به میان می آید، تعداد زیادی از افراد می هراسند و این سوال برای آنها به وجود می آید که درد در این جراحی چه قدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود که جراحی سینوس لیفت مانند هر جراحی دیگری فارغ از درد نیست و مسلما با درد همراه است.

اما با توجه به اینکه برای این جراحی از مواد بی حس کننده استفاده می شود، میزان درد به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند و فرد در حین جراحی شاید درد بسیار ناچیزی را حس کند.

همچنین لازم به ذکر است که جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت به دو صورت لیفت سینوس باز و لیفت سینوس بسته انجام می شود که میزان درد و جراحت و خونریزی در لیفت سینوس باز بیشتر از لیفت بسته است و روشی که برای لیفت در نظر گرفته می شود باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

در نتیجه در صورتی که از شیوه لیفت به صورت بسته برای بیمار استفاده شود، بیمار درد کمتری را حس می کند ولی اگر پزشک روش لیفت باز را برای بیمار تشخیص دهد، فرد باید خود را برای درد بیشتری آماده کنید.

جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت

مراحل انجام جراحی لیفت سینوس

مراحل انجام سینوس لیفت برای ایمپلنت چگونه است؟

• برای اینکه فضای مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت در لثه ایجاد شود، باید در ابتدا وضعیت فک و لثه فرد توسط پزشک بررسی شود و با تشخیص پزشک از نوع شیوه لیفت مورد نظر پزشک استفاده گردد.
  • در زمان جراحی پزشک از مواد بی حس کننده برای بی حس کردن فک بالا استفاده می کند تا فرد درد کمتری را حس کند.
  • در مرحله بعدی برای دسترسی پیدا کردن به استخوان با استفاده از تیغ جراحی برش هایی به صورت عمودی و افقی بر روی لثه ایجاد می شود تا بتوان به وستیبول دسترسی پیدا کرد. در ادامه نیز فلپ و یا لثه از روی استخوان به وسیله الواتور کنار زده می شود و انجام این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که دیواره سینوس به صورت کامل در دسترس قرار بگیرد.
  • در مرحله بعدی باید یک پنجره دسترسی و یا یک حفره ایجاد شود تا بتوان به جداره نرم سینوس دسترسی پیدا کرد. برای ایجاد این حفره از دستگاهی به نام پیزو سرجری استفاده می شود و این دستگاه باعث افزایش دقت پزشک در حین جراحی می شود.

همچنین استفاده از دستگاه پیزوسرجری باعث می شود تا از سوراخ شدن اشنایدر ممبرین جلوگیری به عمل آید.

• در مراحل جراحی لیفت سینوس باز برای ایمپلنت در این بخش سر انجام نوبت به کاشت ایمپلنت در قسمت مورد نظر می رسد و ایمپلنت در جایگاه مورد نظر خود قرار داده می شود اما لازم به ذکر است که در این بخش ایمپلنت فقط در جای خود گذاشته می شود و برای اینکه به میزان کافی به لثه متصل شود، باید از پودر استخوان استفاده کرد.
  • در این بخش با استفاده از پودر استخوان نقاط خالی و اطراف ایمپلنت کاملا باید پوشش داده شوند و هیچ فضای خالی نباید باقی بماند.
  • در نهایت تمامی جراحت ها و حفره های ایجاد شده در لثه و فک باید پوشانده شوند و سپس باید لثه را به جایگاه خود باز گرداند و آن را بخیه زد.

با انجام این مراحل جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت پایان می یابد و پس از انجام جراحی بیمار باید به مدت سه الی شش ماه صبوری کند تا دوره نقاهت او طی شود و مراحل درمان او تکمیل گردد.

در انتها در رابطه با جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت باید گفته شود که در صورتی که از شیوه لیفت بسته استفاده شود، مراحل جراحی بسیار ساده تر و آسان تر از جراحی لیفت باز است و در این شیوه از دستگاه های پیشرفته ای مانند دریل های مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود تا حفره ای تا قسمت کف سینوس ایجاد گردد.

در ادامه نیز با کمک دریل های دیگر فضاهایی با طول مورد نیاز ایجاد می گردد تا ایمپلنت در داخل آنها کاشته شود. سرانجام نیز با استفاده از پودر استخوان اطراف ایمپلنت و در حفره های ایجاد شده پوشانده می شوند همچنین توجه داشته باشید که باید مراقبت های بعد از سینوس لیفت را رعایت فرمایید