لوگو ایران ایمپلنت

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت

قالب گیری روکش ایمپلنت
آنچه می‌خوانید! ...

آیا می دانید مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم که در خصوص قالب گیری روکش ایمپلنت با شما عزیزان صحبت کنیم. چنانچه مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید، کافی است تا اندکی از وقت خود را برای مطالعه این مقاله از ایران ایمپلنت به ما اختصاص دهید و آن را تا پایان مطالعه کنید.

2 روش های قالب گیری روکش ایمپلنت

برای قالب گیری روکش ایمپلنت از روش های مختلفی استفاده می شود که این روش ها عبارتند از:

  1. روش تری باز و یا مستقیم
  2. روش تری بسته و یا غیر مستقیم

4 مرحله قالب گیری روکش ایمپلنت

در مرکز ایران ایمپلنت تکنیک ها و روش های مختلفی برای گرفتن قالب ایمپلنت و مراحل نصب روکش ایمپلنت وجود دارد. قالب های تهیه شده با دو روش تری باز (مستقیم) با بیشترین میزان درستی و تری بسته (غیر مستقیم) با بیشترین خطا وجود دارد.

روش تری بسته زمانی اتفاق می افتد که کوپینگ توسط متخصص برداشته و تعویض شود. در کل زمانی از تکنیک تری بسته استفاده می شود که بیمار محدودیت در باز کردن دهان داشته باشد.

1) کاوراسکرو

کاوراسکرو از دیگر اجزای ایمپلنت است که مانند یک پیچ است و پس از قرار گیری فیکسچر بر روی آن قرار داده می شود تا بخش داخلی فیکسچر را پوشش دهد.

کارواسکرو را به این دلیل بر روی فیکسچر قرار می دهند که از ورود آلودگی و خون و باکتری به داخل آن جلوگیری به عمل آید.

2) هیلینگ اباتمنت

هیلینگ بعد از 4 الی 8 هفته بر روی فیکسچر قرار داده می شود و در شکل گیری بافت لثه کمک می کند و از وارد شدن اجسام خارجی به داخل آن جلوگیری می نماید.

هیلینگ دارای اندازه های مختلفی است و برای انتخاب نوع آن باید اندازه لثه و اندازه فیکسچر سنجیده شود.

پس ازاینکه هیلینگ بسته می شود، یعنی در حدود دو هفته بعد، دندانپزشک آن را باز می کند و ایمپرشن کوپینگ را به جای آن قرار می دهد.

3) ایمپرشن کوپینگ

برای اینکه قالب گیری از ایمپلنت در دهان انجام شود، از ایمپرشن کوپینگ استفاده می شود که این وسیله مکان دقیق فیکسچر را تعیین می کند.

4) آنالوگ

آنالوگ قطعه ای است که برای مدل سازی فک بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و در حدود سه ماه بعد بر روی ایمپرشن کوپینگ قرار داده می شود.

6 گام قالب گیری روکش ایمپلنت به روش مستقیم

قالب گیری روکش ایمپلنت دارای 6 مرحله است که در ادامه قرار است بیشتر به آن بپردازیم:

1) گام نخست

گام نخست شامل خارج کردن هیلینگ اباتمنت می باشد. تقریبا پس از 10 روز که بافت روی ایمپلنت به روش جراحی باز شد و مخاط اطراف ایمپلنت بهبود پیدا کرد.

با استفاده از یک پیچ گوشتی دستی و با چرخ پاد ساعت گرد پیچ هیلینگ اباتمنت باز می شود. در این مرحله بایستی از عاری بودن هر گونه استخوان و بافت نرم مطمئن شد و پایه زیبایی ایمپلنت مورد بررسی قرار گیرد.

2) گام دوم

در این گام دندانپزشک از یک فیکسچر مانت که برای انتقال فیکسچر استفاده می شود، کوپینگ متناسب با ایمپلنت دندان را به کار می برد.

زمانی که از قالب گیری روکش ایمپلنت دندان با روش تری باز استفاده می شود، ایمپلنت مانت گزینه مناسبی است و تنها با چرخش دستی ساعت گرد می توان پیچ داخلی را محکم کرد.

چنانچه مانت زیر سطح مخاط گذاشته شود، متخصص مرکز ایران ایمپلنت دستور تصویر رادیوگرافی داخل دهان را تجویز می کند تا مطمئن شود که مانت به طرز صحیح و درستی بر روی ایمپلنت قرار گرفته شده باشد.

3) گام سوم

برای عبور دندان فیکسچر مانت به فکر چاره ای بود. از این رو متخصص بر روی تری پلاستیک پیش ساخته یا یک قالب سفارشی از جنس ایمپلنت آکریلیک، پنجره ای را بر روی قسمتی که ایمپلنت قرار است بر روی آن قرار گیرد، ایجاد می کند.

قالب گیری روکش ایمپلنت

4) گام چهارم

گام بعدی قالب گیری روکش به مواد قالب گیری سیلیکونی بستگی دارد. در این مرحله با کمک سرنگ مواد قالب گیری به داخل قالب و اطراف فیکسچر مانت تزریق می شود.

با افزودن مواد قالب گیری همزمان با تری قالب، ایمپلنت در جای خود قرار می گیرد. فراموش نکنید که پیش از کارگذاشتن پیچ فیکسچر مانت، مواد قالب گیری اضافی بایستی پاک شود. برای پر کردن حفره جای پیچ متخصص ایمپلنت از موم یا پنبه پر استفاده می کند.

5) گام پنجم

در این گام از قالب گیری روکش ایمپلنت، مانت با باز کردن پیچ بلند داخل آن، به راحتی از ایمپلنت جدا می شود. نگران تکان خوردن فیکسچر مانت نباشید. تری قالب گیری از داخل دهان برداشته شده.

اما

مانت همچنان در جای خود باقی مانده است. برای داشتن نتیجه موفقیت آمیز در روکش ایمپلنت نیاز است که متخصص مطمئن شود که مواد قالب گیری به طور کامل به دور ایمپلنت و مانت قرار گرفته است.

در این گام

دوباره هیلینگ اباتمنت در جای خود و بر روی ایمپلنت گذاشته می شود تا مانع گیر کردن بافت نرم شود. در جلسات بعدی روکش به روی ایمپلنت قرار می گیرد. در برخی موارد یک روکش موقت تهیه می شود که علاوه بر زیبایی باعث رشد درست بافت نرم اطراف ایمپلنت خواهد شد.

6) گام ششم

این گام شامل آنالوگ ایمپلنت یا ایمپلنت رپلیکا می شود. آنالوگ به کپی ایمپلنت، اباتمنت یا اتچمنت گفته شده که به طور معمول در قالب گچی جهت بازسازی بخش پروتزی به حالت ثابت یا متحرک به کار می رود. آنالوگ با فیکسچر مانت جفت شده و در جای خود نگه داشته می شود.

در این مرحله

از قالب گیری روکش ایمپلنت پیچ بلند داخل حرفه با پیچ گوشتی دستی سفت خواهد شد. متخصص با مهارت خاص آنالوگ را بدون هیچ گونه خطری و با دقت بسیار زیاد به قالب مانت فیکسچر متصل می شود. در طول پیچ دادن بایستی مواظب بود که مانت بیش از حد معمول سفت نشود زیرا موجب تخریب قالب خواهد شد.

در مرحله آخر

از مراحل انجام ایمپلنت دندان، قالب با فیکسچر مانت متصل به آنالوگ و قالب فک مخالف با انتخاب رنگ مورد پسند بیمار برای ساخت روکش ایمپلنت به لابراتوار ارسال می شود.

بیشتر بخوانید: مراحل کاشت ایمپلنت دندان

کلام آخر

در این مطلب با نحوه قالب گیری روکش ایمپلنت  و اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت آشنا شدید.

چنانچه

به اطلاعات بیشتری در خصوص ایمپلنت نیاز دارید، می توانید از مطالب دیگر ما در این وب سایت استفاده کنید و با مطالعه آنها اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد و از آن در هر زمینه ای از جمله معیارهای انتخاب بهترین رنگ روکش ایمپلنت که مورد نظر شما است استفاده نموده باشید.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می‌خوانید! ...
مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید