سینوس دندان بر اساس چه عواملی بروز پیدا می کند؟

سینوس دندان

آیا می دانید سینوس دندان چیست؟ آیا ارتباط سینوس با دندان را می دانید؟ هزینه جراحی سینوس لیفت چقدر است؟ هزینه درمان ریشه چقدر است؟ با مرکز ایران ایمپلنت همراه باشید.

سینوس ها به حفره های تنفسی گفته می شوند که در بخش های مختلف صورت قرار گرفته اند.

در بسیاری از مواقع سینوس ها دچار عفونت و التهاب می شوند که در این شرایط می توان گفت که بیماری سینوزیت ایجاد شده است و باید این بیماری به سرعت مورد درمان قرار بگیرد تا مشکلات جدی تری ایجاد نشود.

گاهی اوقات ریشه دندانهای موجود در فک بالا در داخل حفره سینوسها قرار می گیرند و در این شرایط کشیدن دندان ها و ایجاد مشکلات در آنها باعث آسیب دیدن سینوسها می شود.

همچنین در برخی از مواقع برای انجام دادن ایمپلنت دندان پوسیده  نیز نیاز به لیفت سینوس است خصوصا در مواقعی که دندان های واقع شده در سینوس کشیده شده باشند زیرا این اتفاق باعث تحلیل رفتن و آسیب دیدن استخوان فک می شود.

سینوس دندان چیست؟

سینوس دندان به مجرای غیر عادی گفته می شود که منشا آن آبسه دندانی است و برای یک مدت زمان طولانی باقی می ماند. آبسه دندان نیز بر اثر از دست رفتن دندان ممکن است که بروز پیدا کند. همچنین مایع موجود در داخل سینوس نیز به دو طریق می تواند به بیرون از سینوس راه پیدا کند که این دو طریق عبارتند از:

• سینوس درون دهانی
  • سینوس خارج دهانی و یا اوروفاسیال

سینوسهایی که به سینوسهای داخل دهانی معروف هستند، شایع ترین شکل سینوس می باشند که عفونت بیشتر دندانهای از دست رفته به واسطه این سینوسها تخلیه می شوند.

سینوس دندان

سینوس دندان بر اساس چه عواملی بروز پیدا می کند؟

سینوس دندان به علت عفونت سینوس مزمن در پالپ دندان از دست رفته ایجاد می شود. حفره دندان نیز به علت پوسیدگی و یا آسیب دیدن دندان به وجود می آید. پوسیدگی دندان بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و یا مصرف کردن شکر های تصفیه شده ایجاد می شوند. از جمله عواملی که باعث پوسیدگی دندان می شوند، عبارتند از:

• دندان های مصنوعی که به صورت متحرک هستند
  • خشکی دهان زیرا بزاق دهان از دندان ها در مقابل عفونت محافظت می کند.

عفونت دندانی معمولا در مواقعی بروز پیدا می کند که شخص درمان هایی در خصوص ریشه دندان و قسمت های مجاور آن انجام داده باشد. همچنین این عفونت ها در مواقعی که شخص دارای ضعف در سیستم ایمنی بدن باشد، تحت پرتو درمانی قرار گرفته باشد و یا بیماری های خونی داشته باشد نیز به وجود می آیند.

نحوه تشخیص دادن سینوس چگونه است؟

عواملی که نشان دهنده سینوس  است، از قبیل زیر می باشد:

• سابقه هر گونه دندان درد و یا جراحت بر روی صورت و پر شدگی های عمیق دندان
  • وجود ضایعه های مقاوم که دارای ترشح های درون دهانی باشند و یا بروز ضایعه هایی بر روی صورت و یا گردن که برای درمان آنها باید از آنتی بیوتیک ها استفاده شود و جراحی صورت گیرد.
  • وجود علائمی در طی معاینات دندانپزشکی

برای تشخیص دادن سینوس دندان رادیوگرافی از ابزارهای مهم است زیرا تحلیل استخوان در اطراف نوک ریشه دندان، نشان دهنده عفونت مزمن می باشد. اگر بیماری دندانی زیاد مشهود نباشد یک تکه لاستیکی در درون سینوس قرار می دهند تا مسیر آن به داخل دندان بازگردانده شود.

برای تشخیص دادن سینوس دندان بهتر است که تا حد ممکن از جراحی پرهیز شود زیرا انجام این کار به حل مشکل کمکی نمی کند و تنها باعث می شود که یک جای بخیه بر روی صورت باقی بماند.

انواع سینوس دندان یا سینوس لیفت کدام است؟

پیوند استخوان فک به صورت سینوس باز و سینوس بسته انجام می شود. همانگونه که قبلا شرح داده شد سینوس یک حفره در داخل استخوان فک است که قسمتی از مجرای تنفسی را تشکیل می دهد. سینوزیت در شرایطی به وجود می آید که دندان های آسیا دچار عفونت شده و پوسیدگی های شدیدی رخ داده باشد. دندان آسیا زمانی پوسیده می شود در دراز مدت باعث خواعد شد که فک بالا به میزان بسیار زیادی تحلیل رود. از سوی دیگر تحلیل لثه عمل کاشت ایمپلنت دچار مشکل شده و بیمار مجبور به پیوند لثه می شود.

سینوس دندان باز یا سینوس لیفت باز چیست؟

در شرایطی که بیمار نیاز به پیوند استخوان در فک پیدا کند، روش سینوس دندان باز می تواند گزینه مناسبی باشد. حداقل 5 سانتی متر استخوان برای انجام عمل سینوس دندان باز مورد نیاز است. متخصص ایران ایمپلنت با دقت فراوان غشای سینوس را به بالا منتقل نموده و به جای استخوان تحلیل رفته از پودر استخوان استفاده می کند و جای خالی را پر می کند.

محل پر شده را با کمک یک لایه غشار با ظرافت کامل می پوشانند. این کار علاوه بر اینکه امر ساده است می تواند برای بیمار کاربردهای زیادی داشته باشد. برای نمونه برخی از دندانپزشکان و متخصص های ایمپلنت ترجیح می دهند که در همان شرایط جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهند و بعضی دیگر تمایل دارند این کار را اندکی وقفه انجام دهند و کاشت ایمپلنت را به زمان دیگری موکول کنند.

انتخاب سینوس دندان باز یا سینوس بسته براساس برتری یکی بر دیگری نیست بلکه با تشخیص متخصص و با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار نوع سینوس مشخص می شود.

سینوس دندان بسته یا سینوس لیفت بسته چیست؟

وقتی که بیمار کاشت ایمپلنت دندان را به تاخیر اندازد تحلیل لثه پیش خواهد آمد. در این حالت سینوس دندان بسته می تواند کمک حال این افراد باشد. به طور خلاصه با تحلیل رفتن استخوان عمودی دندان های آسیا، جراحی سینوس دندان بسته خود را نشان می دهد. با کمتر شدن اندازه طبیعی استخوان فک تا حد 2 سانتی متر، نیاز است که با وجود متخصص ماهر جراحی سینوس لیفت بسته انجام شود.

روند کار به این صورت است که استخوان را تا زیر سینوس با دریل سوراخ می کنند و بعد از آن جای خالی را با پودر استخوان پر می کنند. میزان استفاده از پودر استخوان را متخصص بایستی تشخیص دهد. زمانی که سخن از انجام جراحی سینوس بسته با دستان متخصص ماهر به میان می آید، حساسیت را می توان در این شرایط احساس کرد. سینوس ها به اندازه ای حساس هستند که با کوچکترین ضربه پاره می شوند و پس از آن احتمال بروز عفونت وجود دارد از این رو نباید از هر نوع ابزار و تجهیزاتی برای جراحی استفاده کرد.

آیا سینوس دندان یا سینوس لیفت درد دارد؟

مهارت و حرفه ای بودن متخصص باعث خواهد شد که انجام جراحی سینوس لیفت یا دندان برای اکثر بیماران با کمترین ناراحتی انجام شود و همچنین امکان قرارگیری ایمپلنت در دندان های فوقانی پشت را امکان پذیر سازد. احتمال اینکه به هنگام سینوس دندان بیمار دچار درد و خونریزی شود وجود دارد اما در آن حالت متخصص می تواند از داروهای تسکین دهنده و مسکن استفاده کند.

قطعا هر نوع جراحی دندانپزشکی دردهای خاص خود را به همراه دارد که برای حداقل کردن آن، نیاز است بیمار توصیه ها و تجویز متخصص را به نحو احسن انجام دهد.

مراقبت های پس از سینوس دندان

هر کدام از خدمات دندانپزشکی که متخصص آن را انجام می دهد برای کسب نتایج موفقیت آمیز واجب است فرد مراقبت های اصولی آن را جدی بگیرد. برای نمونه مراقبت های پس از سینوس دندان یا سینوس لیفت شامل موارد زیر است:

• از انجام فعالیت های سنگین بدنی و از انجام هر کاری که باعث افزایش فشار در دهان و بینی میشود تا 4 هفته خودداری کنید.
  • دهان خود را همیشه تمیز نگه دارید و از دهانشویه استفاده کنید .
  • پس از 24 ساعت از جراحی مسواک زدن را آغاز کنید.
  • تا حد امکان از عطسه خودداری کنید.
  • تمام داروهایی که دندانپزشک برای شما تجویز می کند را استفاده کنید .
  • تا چند روز بعد ا انجام جراحی مایعات زیادی بنوشید .
  • تا چندین روز بعد از انجام جراحی سینوس دندان ، مواد غذایی نرم استفاده کنید .
  • از مصرف سیگار برای کسب نتیجه موفقیت آمیز، تا حد امکان خودداری کنید .

درمان سینوس چگونه است؟

درمان هایی که برای سینوس وجود دارند، عبارتند از: درمان ریشه و یا عصب کشی و درمان اندودانتیک که این درمان ها موثرترین راه های درمانی برای سینوس  به حساب می آیند.

معمولا یک تا دو هفته بعد از کشیدن دندان و یا درمان ریشه سینوس بهبود پیدا می کند که از این رو دچار عوارض سینوس لیفت نمی شوید

در صورتی که جراحی انجام شده باشد نیز ممکن است که اسکار کوچکی باقی بماند اما در غیر این صورت نیز ممکن است که فرو رفتگی به میزان کم و یا تغییر رنگ پوست به وجود آید و این مسائل به مرور زمان بهبود پیدا می کنند.

سینوس دندان عقل چیست؟

معمولا دندان عقل هایی که در فک بالا قرار دارند و به آن ها دندان نهفته نیز می گویند، ریشه در داخل حفره سینوسی دارد. از این رو کشیدن چنین دندان های عقلی باعث ایجاد یک حفره در میان دهان و سینوس می شوند که در این صورت مسائلی برای فرد به وجود می آید.

برای جلوگیری از ایجاد چنین حفره ای باید جراح حفره ایجاد شده را به خوبی بخیه بزند و حفره را به صورت کامل بپوشاند. در غیر این صورت عفونت های دندان کشیده شده به سینوس راه پیدا می کنند و به شکل ترشحاتی از مجاری تنفسی بیرون می آیند.